Hazánkban az egyéni vállalkozás megalapítása viszonylag egyszerű folyamat, mivel a vállalkozás megindításához semmi másra nem lesz szükségünk, mint a tevékenység bejelentésére. A következő egy percben összefoglaltuk a bejelentéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Hol intézkedhetünk?
Az egyéni vállalkozói tevékenységet akkor folytathatjuk jogszabályszerűen, ha intézkedünk a bejelentését illetően. Erre két formában van lehetőségünk:
- Személyesen a NAV bármelyik ügyfélszolgálatán.
- A Webes Ügysegéden ügyfélkapus azonosítást követően.
Fontos megjegyeznünk, hogy postai, papíralapú, valamint telefonos ügyintézésre nincs lehetőségünk, csak a fenti két formában tehetünk érvényes bejelentést.
Milyen költségekkel számoljunk?
Az egyéni vállalkozás indítása olyan eljárás, amely díj- és illetékmentességet élvez, vagyis – bizonyos kivételektől eltekintve, például az erkölcsi bizonyítvány igénylésekor esetlegesen felmerülő költségeket leszámítva – ingyenes.
Mikortól kezdhetjük meg a vállalkozói tevékenységet?
A bejelentési űrlap kitöltését (amelyet megtehetünk személyesen és a Webes Ügysegéden keresztül is) követően a NAV a következő lépéseket teszi meg:
- Megállapítja az egyéni vállalkozó adószámát és beszerzi a statisztikai számjelét.
- Vállalkozóként nyilvántartásba veszi a bejelentőt (vagyis azt a személyt, aki egyéni vállalkozóként szeretne tevékenykedni).
- A nyilvántartásba bejegyzett adatokat elérhetővé teszi az egyéni vállalkozó számára.
A nyilvántartásba vétel napja kulcsfontosságú időpontja az eljárásnak, ugyanis ezen a napon kezdheti meg a tevékenységet az egyéni vállalkozó.
Kamarai regisztráció
Az egyéni vállalkozásunk megindítása a bejelentéssel és a nyilvántartásba vétellel nem ért véget, még egy adminisztratív jellegű aktust meg kell tennünk: kérelmeznünk kell a kamarai nyilvántartásba vételt az illetékes területi gazdasági kamaránál. Erre 5 munkanap áll rendelkezésünkre.