Az elektronikus aláírás nem ismeretlen fogalom Magyarországon, de a legtöbb embernek egy képernyő és egy érintőtoll jut róla eszébe, amivel az ügyintézéseit hitelesíti. Ez áll ugyanis a legközelebb a megszokott, papír alapú aláíráshoz.
Ismeretek hiánya
A lakosság nagy része azért nem használ elektronikus aláírást, mert nem tudja, hogy mi az. Bár mostanra nagy részük találkozott már olyan ügyintézéssel bankban, Kormányablakban, vagy például telekommunikációs szolgáltatóknál, ahol nem papíron és tollal írt alá, az erre vonatkozó tájékozottság rendkívül alacsony.
eSzemélyi, AVDH
Az elektronikus aláírás a papír alapúval szemben környezetkímélő, és költséghatékony is, mivel sem a papírt, sem a tollat, sem a fizikai tárolást nem kell megoldani. Ennek ellenére kevesen vannak tisztában azzal, hogy akár személyi igazolványuk segítségével, vagy az AVDH (azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés) rendszerével is aláírhatnak dokumentumokat. Az eSzemélyi igazolványok esetén elszomorító statisztika, hogy a bevezetése óta kibocsátott 7,2 millió darabból pusztán 60.000 darabhoz tartozik eAláírás tanúsítvány.
Ingatlan tulajdonjog bejegyzése elektronikus aláírással
Ahogy a címben is írtuk, hamarosan viszont megkerülhetetlen lesz az elektronikus aláírás használata, ugyanis 2024.02.01-gyel hatályba lépő ingatlan-nyilvántartási törvény előírása szerint a tulajdonjog-bejegyzési engedélyt egy erre a célra rendszeresített űrlapon kell létrehozni, ami minősített, vagy minősített tanúsítványon alapuló elektronikus aláírással, vagy AVDH-val hitelesítendő.
Okosdokumentumok, a szerződéskötés jövője
Ez az első, de várhatóan nem utolsó olyan ügyintézési forma, amelyet kizárólag elektronikus aláírással lehet hitelesíteni. Az igazság az, hogy már most rengeteg ügyét intézheti tisztán digitálisan, okosdokumentumok segítségével. A Szerzi rendszerével 16 dokumentumtípust készíthet el, és mindegyikét hitelesítheti elektronikus aláírás segítségével, így az ügyintézés elejétől a végéig papírmentes marad.