Visszavihetjük-e a megvásárolt terméket, ha nem tetszik? Mi a teendő, ha nem megfelelően működik a hazavitt árucikk? Mindennapi vásárlásaink során sok hasonló kérdés merülhet fel, melyek a fogyasztóvédelem témakörére vonatkoznak, cikkünkben ezekhez gyűjtöttük össze a legfőbb tudnivalókat.
Fogyasztóvédelem alapjai
A fogyasztóvédelem alapjai olyan alapelveket és jogokat foglalnak magukban, amelyek biztosítják a fogyasztók jogait és védelmüket a termékek rendellenességeivel szemben. Ezek az elvek általában jogi keretek között működnek, és céljuk a fogyasztók jogainak védelme, az információhoz való hozzáférés biztosítása, a tisztességes piaci viselkedés előmozdítása és a biztonságos termékek és szolgáltatások nyújtása.
Alapfogalmak
Hibás teljesítés: A termék eladója vagy a szolgáltatásnyújtó hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy a jogszabályokban meghatározott minőségi követelményeknek.
Kellékszavatosság: A kellékszavatosság lényege, hogy minden termék eladásakor az eladó (például a termék eladója vagy a forgalmazó) kellékszavatossági felelősséggel tartozik a termék hibája miatt, azaz a vásárláskor már meglévő hiba miatt bekövetkező problémákért.
Termékszavatosság: A termékszavatosság fogalma szerint, ha egy vállalkozás által a fogyasztónak értékesített termék hibás, akkor a fogyasztó jogosult arra, hogy a gyártótól kérje a termék hibájának javítását, vagy ha a javítás megfelelő határidőn belül nem lehetséges (a fogyasztó érdekeinek károsodása nélkül), akkor a termék cseréjét.
Jótállás (garancia): Arra vonatkozik, hogy a jótállást vállaló fél (például az eladó) felelősséget vállal a hibátlan teljesítésért. A jótállás időtartama alatt felmerült minőségi kifogás esetén a felelősség alól csak abban az esetben mentesül, ha bizonyítja, hogy a hiba az átvételt követően, a termék nem rendeltetésszerű használata vagy kezelése miatt keletkezett.
Minőségi kifogás vagy panasz?
A panasz esetében kiemelkedő fontosságú fogalom a minőségi kifogás, mely termék kapcsán olyan hiba jelentkezik, amely feltehetően a gyártási folyamat eredménye ezáltal a vevőnek jogosultsága van minőségi kifogással élni, mint vásárlóként.
Természetesen nem csak akkor élhetünk panasszal, ha a termékkel kapcsolatban minőségi kifogásunk van. A kereskedőnek kötelessége kezelni és érdemi választ adni panaszunkra, ha:
- A problémánk nem a termék minőségével kapcsolatos, például nem a feltüntetett a színnel rendelkezik, nem megfelelő a mérete, vagy ajándékba kaptuk – bármi olyan ok miatt, amiért vissza szeretnénk adni.
- A boltban vagy webáruházban tapasztaltunk problémát – például a kiszolgálás udvariatlansága, a hosszú sorok, vagy a tájékoztatás hiánya.
- Az ügyintézéssel vannak gondok: például nem időben szállították ki a terméket, nem javították ki a minőségi kifogással érintett terméket időben stb.
Fontos megemlíteni, hogy a hagyományos üzletben vásárolt termék esetében a kereskedőt nem kötelezi jogszabály arra, hogy visszavegyen egy olyan hibátlan árut, amit azért hoztak vissza, mert nem tetszik, a vevő meggondolta magát, ajándékba kapta, nem megfelelő a mérete, vagy nincs szüksége rá.
Hova fordulhatunk panasz esetén?
Fogyasztóvédelmi panasszal az illetékes Kormányhivatalhoz kell fordulnunk, illetve annak a Fogyasztóvédelmi Ügyfélszolgálatához. Tehát amennyiben fogyasztóvédelmi problémánk adódik, akkor az adott kereskedővel való kapcsolatba lépés után jelenleg három intézményhez fordulhatunk. Fogyasztóvédelmi jogszabálysértések esetén a fogyasztóvédelmi hatóság, egyéni ügyekben a békéltető testület, határon átnyúló fogyasztói jogvita megoldásában pedig az Európai Fogyasztói Központ segít.
Szerzi segítség
Amennyiben további jogi segítségre lenne szüksége – akár a fogyasztóvédelem kapcsán – forduljon bizalommal a Szerzi platformon regisztrált ügyvédek egyikéhez online jogi tanácsadás keretében.