Az internetes vásárlás egyre nagyobb népszerűségnek örvend, amelyen nem is csodálkozunk, hiszen kényelmes, időtakarékos és lehetővé teszi, hogy a globális piac kínálatából is válogathassunk. Egyetlen komoly hátránya az, hogy nem nézhetjük meg, próbálhatjuk fel a terméket, és nem is tudunk megbizonyosodni a minőségéről, anyagáról képernyő előtt ülve. Ezért előfordulhat, hogy amikor megérkezik a csomag, csalódunk a választásunkban, vagy időközben meggondoljuk magunkat.
Ezt a problémát hivatott orvosolni az elállási jog intézménye, amely az online vásárlók legerősebb fegyvere. Az a lényege, hogy a vásárlók a termék kézhez vételétől számított 14 napon belül elállhatnak a vásárlástól, amelyet indokolniuk sem kell. A kereskedőnek ebben az esetben az a kötelessége, hogy a megfizetett teljes összeget visszajuttassa a vásárlónak.
A vásárló a rendelkezésére álló 14 napos időszak alatt kipróbálhatja, használhatja a terméket, azonban az ezt meghaladó használat esetében a kereskedő már nem köteles a költségek teljes visszatérítésére.
Természetesen vannak olyan termékek, amelyek esetében a vásárlók nem élhetnek az elállási jogukkal, ide sorolhatjuk például:
- a romlandó termékeket.
- egészségvédelmi és higiéniai termékeket, amelyek fóliázott csomagolását felbontották.
- az olyan termék, amelyet egyedileg a fogyasztó igényeire szabtak.
- a hírlap, folyóirat.
Az online vásárlás alkalmával érvényes elállási jogra vonatkozó részletes szabályokat és a kivételek listáját a 45/2014. (II. 26.) Kormányrendeletben találhatjuk meg.