Közokirat, teljes bizonyító erejű magánokirat, egyszerű magánokirat, papír alapú vagy elektronikus forma? Az okiratok összetett világában nehéz eligazodni, ráadásul, ahány ügylet, annyi féle dokumentum elkészítését írják elő a jogszabályok. Azon túl, hogy az okirat vagy szerződés számunkra lehető legelőnyösebb tartalmának kialakítására koncentráljunk, fontos, hogy a formai követelmények megtartására is ügyeljünk, vagyis a megfelelő okirati formát válasszuk és tartsuk meg a rá vonatkozó követelményeket ahhoz, hogy érvényes legyen.
Az AVDH hitelesítés is ennek érdekében történik, ebben a cikkünkben arra a kérdésre keressük a választ, hogy pontosan mit is takar ez a kifejezés és mikor lehet rá szükségünk.
Mi az az AVDH hitelesítés?
Az AVDH egy rövidítés, Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítést jelent. Ezt az ügyfélkapun keresztül végezhetjük el, a folyamat eredménye egy olyan hitelesített dokumentum, amely teljesen elektronikus úton készült, a hagyományosnak tekinthető ,,elkészítés-nyomtatás-aláírás-két tanú igénybevétele” nehézkes procedúrája helyett.
Miért van rá szükség?
A hagyományos, papír alapú okiratokat saját aláírásunkkal hitelesíthetjük. Ez azt fogja igazolni, hogy a jognyilatkozat tartalmát megértettük, azzal egyetértünk és saját elhatározásunk alapján, nem külső nyomásra tettük meg. Röviden, az aláírás fogja alátámasztani, hogy a nyilatkozat saját akaratunk kifejeződése.
A papír alapú dokumentumok esetén tehát egyszerű dolgunk van. Az elektronikus formájúakat azonban nem tudjuk fizikailag is a kézjegyünkkel ellátni, ezért van szükségünk az AVDH szolgáltatására.
Ennek az eredménye tehát az aláírást fogja pótolni. Az ügyfélkapu segítségével tudjuk igazolni, hogy valóban mi vagyunk a dokumentum aláírói, ehhez azonosítani kell magunkat. Erre a mozzanatra utal az “azonosításra visszavezetett” fordulat az AVDH szolgáltatás elnevezésében.
Mi a jelentősége?
Bizonyos jognyilatkozatok akkor lesznek érvényesek, ha teljes bizonyító erejű magánokiratként tesszük meg őket. De mit jelent ez?
A teljes bizonyító erejű magánokirat az egyik legerősebb bizonyíték a bíróság előtt: ha valamelyik fél nem bizonyítja be a valótlanságát, a bíróság nem fogja vitatni, hogy a tartalma és a rajta szereplő aláírás valódi.
Ilyen lehet például, ha saját kezűleg írjuk és aláírjuk az okiratot, vagy a nem általunk írt dokumentumot rajtunk kívül még két tanú is ellenjegyzi. Teljes bizonyító erejű magánokiratnak fog minősülni a dokumentum az AVDH hitelesítés eredményeként is, amely a magánszemélyek számára a legegyszerűbb eljárás a hitelesítésre.
Mikor szükséges teljes bizonyító erejű magánokiratot készíteni?
Vannak olyan szerződések, amelyek esetében az az előírás, hogy csak akkor válnak érvényessé, ha közokiratba vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglaljuk őket. Az egyik leggyakrabban előforduló irat, a meghatalmazás esetén is teljes bizonyító erejű magánokirati forma szükséges. Ilyen formában kell megtenni az érvényes végrendeletet is.
Hogyan zajlik a hitelesítés, mik a lépései?
- Készítsük el a dokumentumot.
- Nyissuk meg a magyarorszag.hu oldalt, majd bal oldalon válasszuk a pajzs ikonnal jelzett dokumentumhitelesítés lehetőséget.
- Válasszuk a hitelesítés menüpontot.
- Fogadjuk el az ÁSZF-et.
- Tallózzuk be a hitelesíteni kívánt dokumentumot.
- Kattintsunk a ,,Feltöltés” gombra.
- Végezzük el az azonosítást az Ügyfélkapun keresztül.
- Kattintsunk a ,,Letöltés” gombra és töltsük le a hitelesített dokumentumot.
Amint láthattuk, számos esetben alaki kötöttségeknek kell megfelelnünk ahhoz, hogy a szerződésünk, okiratunk érvényes lehet. Az okiratoknak többféle formáját különböztetjük meg, amelyek mindegyikének esetében fontos, hogy alaposan és körültekintően járjunk el.
Amennyiben kétségei merülnének fel az elvárt okirati formával összefüggésben, a platformon regisztrált ügyvédeknek felteheti online jogi tanácsadás keretében.