A meghatalmazás a mindennapi élet egyik fontos eszköze, amely lehetővé teszi, hogy valaki más nevében járjunk el vagy mást jogosítsunk fel, hogy képviseljenek minket jogaink gyakorlásában annak érdekében, hogy ügyeink akkor is gördülékenyen haladjanak, ha személyes eljárásra nincs lehetőségünk. Szó lehet ingatlanügyekről, pénzügyekről vagy peres eljárásról, a meghatalmazás segítségével egyszerűen és hatékonyan képviseleti joggal ruházhatunk fel egy másik személyt. A cikk hasznos lehet vállalkozásoknak, akiket meghatalmazáson keresztül kell képviselni, azoknak, akik másokat képviselnek vagy akik személyesen saját ügyeikben nem tudnak eljárni és ezért másnak meghatalmazást akarnak adni. Kétségtelenül hasznos lehet ezen kívül mindenkinek, aki érdeklődik a téma iránt.
Mint minden más jogi eljárásnál, itt is kiemelt fontosságú, hogy tisztában legyünk azzal, hogy mit kell tennünk. A meghatalmazás különböző formákat ölthet, attól függően, hogy milyen mértékben és milyen területen kívánunk eljárni. Célszerű szakértő segítségét kérni, hogy jogilag és tartalmilag is kifogástalan legyen a meghatalmazás. [net.jogtar.hu]
Irányítás külföldről?
Ebben az esetben a kérdező arra kíváncsi, hogy van-e lehetőség olyan dokumentum létrehozására, amely teljeskörű meghatalmazást biztosít a meghatalmazottnak, mivel a meghatalmazó hosszú ideig külföldön tartózkodik. A cél az, hogy ne kelljen külön minden ügyben való eljáráshoz meghatalmazást adni. Így egy átfogó, nem a konkrét ügyhöz kötött meghatalmazásra lenne szükség. És ha létezik ilyen dokumentum, segítséget kér ennek kötelező elemeinek a feltárásához. [reddit.com]
Magyarországon nincs külön megemlített “teljeskörű” meghatalmazás. A Ptk. meghatalmazásról és általános meghatalmazásról tesz említést. A fenti esetben a kérdező problémáján az általános meghatalmazás segíthet. Ugyanis az ilyen meghatalmazás olyan ügyekre terjed ki, amik nincsenek meghatározva egyedileg, tehát teljeskörű eljárást biztosít a meghatalmazottnak. Ez a fajta meghatalmazás -ha határozatlan vagy öt évnél hosszabb időre szól- öt év elteltével hatályát veszti. [net.jogtar.hu] [erthetojog.hu]
Mi a meghatalmazás?
A Magyarországon hatályos Polgári Törvénykönyvben olvashatunk az ügyleti képviseletről, amihez meghatalmazásra van szükség. A meghatalmazás egy egyoldalú jognyilatkozat, melyet ahhoz a szervhez vagy személyhez kell intézni, akihez a meghatalmazás alapján a képviselő jognyilatkozatot jogosult benyújtani. Nagyon sok esetben lehet szükség meghatalmazásra. Például, ha hivatalos ügyeinket kell intézni okmányirodában az új útlevelünk vagy személyi igazolványunk átvételekor. De meghatalmazás használhatunk postai küldemény átvételéhez, pénzfelvételhez és jogi képviselet igénybe vételekor egyaránt.
Fontos megemlíteni, hogy nem szabad összetéveszteni a meghatalmazást a megbízási szerződéssel. A meghatalmazás mivel egyoldalú, így a feljogosított személy nem köteles eljárni, csupán lehetősége van rá. Megbízás esetén kétoldalú jognyilatkozatot kötnek, amely alapján képviselő személy köteles eljárni. [kocsisszabougyved.hu]
Főszabály szerint a meghatalmazás eseti jellegű, tehát egy konkrét ügy elvégzésére ad lehetőséget. A meghatalmazás visszavonásig érvényes, így attól, hogy eljár valaki egy ügycsoportban és elvégezte a feladatot, a meghatalmazás még érvényes marad egészen a visszavonásáig, de egyébként is öt év elteltével hatályát veszti. Ezért érdemes mindig valamilyen határidőt vagy jogviszonyt megszüntető rendelkezést alkalmazni a biztonság kedvéért.
A Polgári Törvénykönyv szintén szabályozza az általános meghatalmazást. Ez akkor érvényes, ha teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalták. Magánokiratot magánszemély vagy szervezet állíthat ki, míg közokiratot kizárólag hivatalos szerv vagy arra jogosult személy, például a bíróság vagy közjegyző. A magánokirat hitelességét a tanúk adják, míg a közokirat hitelességét vélelmezni kell, a kiállító szerv vagy személy hivatalosságára utalva.
Maga a képviseleti jog azokra a tevékenységekre terjed ki, amelyek elvégzése szükséges ahhoz, hogy a kívánt célt elérjük. [ilex.iratmintak.hu]
Milyen elemekből áll a meghatalmazás?
Képzeljük el, hogy egy fontos banki ügyet kell intézni, de épp külföldön tartózkodunk, vagy egyszerűen időnk sem engedi a személyes megjelenést. Esetleg egy ingatlan eladását szeretnénk lebonyolítani anélkül, hogy jelen lennénk. Ezek azok a helyzetek, amikor a meghatalmazás, mint jogi eszköz, lehetővé teszi, hogy másvalaki helyettünk járjon el, a meghatalmazó ügyében és érdekében.
A hétköznapi életben is gyakran előfordulhatnak olyan helyzetek, amikor nem tudunk vagy nem akarunk személyesen eljárni. Azonban ahhoz, hogy jogszerűen képviseljenek minket, néhány alapvető lépést meg kell tennünk. A képviseletnek két típusa van: a törvényes képviselet, amely jogszabályon, bírósági vagy hatósági határozaton alapul, illetve megalapozhatja létesítő okiraton valamint az ügyleti képviselet, amely meghatalmazáson nyugszik. Utóbbiról tájékozódhat ebből a cikkből.
Az alábbi 4 elem megléte szükséges egy meghatalmazáshoz:
Meghatalmazó és meghatalmazott adatai
Az érvényes meghatalmazás egyik legfontosabb eleme a meghatalmazó és a meghatalmazott megjelölése. Szükséges a személyes adatok, a lakcím megadása egyaránt. Kiemelendő, hogy néhány ügy esetén nem lehet akárkit meghatalmazni. Egyszerűbb polgári jogi ügyletek esetén bárki meghatalmazható (14. életévét betöltött kiskorú is), míg bonyolultabb, peres eljárásokban a törvényben meghatározott jogi képviselőt kell meghatalmazni.
Meghatalmazás tárgya
Szerepelnie kell annak az ügynek, akár ügycsoportnak, amelyben a meghatalmazott jogosultságot kap a meghatalmazó képviseletére (például saját hiteljelentés igénylése, panaszügyintézés). Emellett a meghatalmazott eljárási jogkörét (meghatározott vagy teljes) is fel kell tüntetni. Előbbi azt jelenti, hogy meghatározott ügycsoportban járhat el a meghatalmazással, míg az utóbbi teljeskörű, minden ügycsoportra kiterjed. A cikk elején említett eset alapján a kérdezőnek minden ügycsoportot meg kell említenie, amelyben engedélyezi a helyette való eljárást. [kocsisszabougyved.hu]
Érvényesség és hatályosság
Megadja, hogy mikortól (általában a keletkezés időpontjától) meddig érvényes a jognyilatkozat. Ha az időbeli hatály nem kerül feltüntetésre, akkor visszavonásig érvényes. A Ptk. szerint 5 év után elévül az általános meghatalmazás. Szólhat meghatározott időtartamra vagy egy konkrét ügy ellátására. Az ügy elvégzésével vagy az idő lejártával a meghatalmazás automatikusan hatályát veszti. Az időkeret használata azért lehet fontos, mert vissza lehet nézni, hogy mikor volt hatályban és mikor veszítette el hatályosságát, azaz mikor nem járhatunk el meghatalmazottként. Egyféle időkeretet szolgáltat a meghatalmazottnak, amikor tevékenykedhet.
Aláírás és dátum
A dokumentumot a meghatalmazó köteles aláírni, mivel ez azonosítja a meghatalmazót, és ezzel megelőzhető a visszaélés vagy hamisítás. A köztudomással ellentétben a meghatalmazott aláírása nem szükséges (mivel egyoldalú akaratnyilatkozat), kivéve, ha jogszabály előírja. A dátum azért fontos, mivel főszabály szerint 5 év után a meghatalmazás hatályát veszti. Ha csak egy bizonyos időre szólt, eldönthető, hogy hatályban van-e a jognyilatkozat. Tehát jogszerűnek, hitelesnek kell lenni ahhoz, hogy biztosítsa a felek jogait és a követelményeknek is megfeleljen.
Miért fontos a jó meghatalmazás?
A pontos és jogszerű minta használata biztosítja, hogy az ügyintézés problémamentes legyen, és elkerülhetővé váljanak a félreértések. Ha ilyen egyszerűen szeretné elkészíteni a meghatalmazást, keresse fel a Szerzi oldalán található meghatalmazás-generátort és pár perc alatt elkészítheti saját meghatalmazását, amely az aktuális jogszabályi követelményeknek megfelel. Ez egy iránymutatásként, mankóként szolgál, hiszen nagyon bonyolult lehet a szabályozásuk és sok apró részletre kell odafigyelni.
Milyen fontos alaki követelmények lehetnek?
Alapvetően készíthető egyszerű papírlapra is meghatalmazás, azonban ebben az esetben egyszerű magánokiratról beszélünk majd, amelyet nem mindenhol fognak elfogadni, de az egyszerűbb ügyekben ez is elegendő lehet. Általában meghatalmazást teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba kell foglalni. Teljes bizonyító erejű a magánokirat, ha a meghatalmazó saját kezűleg írta és aláírta, vagy két tanú igazolja, hogy előttük írta alá, vagy az aláírást előttük saját aláírásának ismerte el. Közokiratról akkor van szó, ha bíróság, közjegyző vagy más szerv a jogszabályi rendelkezéseknek megfelelő módon állított ki. Mindhárom esetben lehet papír alapú és elektronikus is az okirat.
Milyen más esetei vannak a képviseletnek?
Vélelmezett és látszaton alapuló képviselet
Ebben az esetben képviselőnek kell tekinteni egy személyt, akiről okkal feltételezhető, hogy az ott szokásos jognyilatkozatok megtételére jogosult. Legszemléletesebb példa, amikor betérünk egy üzletbe: általában nincs alkalmunk vagy lehetőségünk az ott dolgozó eladó képviseleti jogát ellenőrizni. Csak feltételezzük, a ruházatára, viselkedésére tudjuk alapozni azt, hogy jogosult a szokásos jognyilatkozatok megtételére. Ez esetben vélelmezzük, hogy azért áll a pult mögött, azért kezeli a kasszát, mert ő ott dolgozik, joga és kötelessége ezeknek a feladatoknak az elvégzése. [net.jogtar.hu]
Ügyeinek vitelében akadályozott személy képviselete
Ha valaki nem képes ügyeinek vitelére, a gyámhatóság gondnokot rendel ki számára, így néhány vagy az összes ügycsoportban a gondnoka jár el helyette. A gondnok kezeli a rábízott személy vagyonát, és mindent megtehet, ami a gondnokoltat megóvja a károsodástól.
Hivatalos irat átvétele
A következő esetben arról lesz szó, hogy mire van szükség hivatalos irat átvételekor, ha azt meghatalmazás útján kívánjuk átvenni. A tanácskérő párja külföldön tartózkodik, így a hivatalos iratait nem tudja személyesen átvenni. De mit lehet tenni ilyenkor? A külföldön tartózkodó személy minden igazoló okmánya nála van, mivel azok nélkül nem jutott volna külföldre. [reddit.com]
Ma már ha mást szeretnénk meghatalmazni, postai küldeményünk átvételére, nyugodtan intézhetjük online is. A postaszolgálat oldalán található formanyomtatványt kitöltjük. Ügyfélkapu segítségével online is hitelesíteni lehet a dokumentumot, és így tudjuk benyújtani is.
Magyarországon ma, a posta átveszi a meghatalmazást- a közokiratba foglalt általános meghatalmazásokat kivéve- és erről igazolványt állít ki, amellyel később a meghatalmazott a jogosultságát tudja igazolni. Közokiratba foglalt általános meghatalmazás esetén a közokirat száma kerül bele a nyilvántartásba. [posta.hu]
Mire figyeljünk, ha mi vagyunk a meghatalmazottak?
Akkor is figyelmesnek kell lennünk, amikor éppen minket hatalmaznak fel. Legelőször el kell döntenünk, hogy el akarunk-e járni a meghatalmazó nevében, hiszen a meghatalmazás egyoldalú nyilatkozat, ezért semmilyen kötelezettségnek nem kell eleget tenni, ha nem szeretnénk.
Tisztázni kell továbbá, hogy milyen ügykörökben járhatunk el, valamint a pontos eljárási részleteket. Emellett érdemes megvizsgálni, hogy a jogszabályoknak megfelelő-e a meghatalmazás, ugyanis ha később kiderül, hogy nem az, akkor nagy bajba keveredhetünk. Nagy hangsúlyt kell fektetni a dokumentumokra és feljegyzésekre, mivel ezekkel tudjuk részletesen bizonyítani, hogy ténylegesen mit tettünk. Ha pénzügyekben is eljárhatunk, tudnunk kell elszámolni, ezért is érdemes mindent feljegyezni.
Általában úgy kell eljárnunk, ahogyan a saját ügyeinkben tennénk, azaz ugyanolyan felelősségteljesen és tisztességteljesen.
A Szerzi segít!
Fontos ügyeink intézését nem bízhatjuk akárkire. Ne engedje magát becsapni! Menjen biztosra, így nem érhetik meglepetések. Forduljon a Szerzi oldalán regisztrált ügyvédekhez online jogi tanácsadás keretén belül vagy próbálja ki a szerződésgenerátort, és takarítson meg időt és energiát egy szerződésgeneráló szoftverrel. Az okos dokumentum a digitalizáció kényelmét az ügyvédi szakértelemmel kombinálja. Fontolja meg, semmi sem fontosabb annál, hogy jogszerűen járjunk el jogi ügyeink intézésénél, mert ezzel a saját biztonságunkat is megalapozzuk!