Az online vásárlás kényelme az elmúlt években sokak számára mindennapi rutinná vált, ám ezzel együtt sajnos nemcsak a pozitívumait élvezhetjük, hanem sok veszéllyel és kellemetlenséggel is szembe kell néznünk. Mit tehetünk, ha egy már kifizetett terméket törölnek, majd újra magasabb áron kínálnak eladásra? Hogyan védhetjük meg jogainkat egy ilyen helyzetben? A következő cikkben egy gyakorlati esetet vizsgálunk meg fogyasztóvédelmi szempontból, hogy mindenki tudatosabban vehessen részt az online vásárlások világában, és elkerülhesse a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok csapdáit.
Törölt rendelés és áremelés egy online áruházban
Az online vásárlás mindennapjaink szerves részévé vált, de ezzel együtt megjelentek a fogyasztói jogokat érintő vitás kérdések is. Az alábbi esetben azt vizsgáljuk, hogy fogyasztóvédelmi szempontból rendben van-e, ha egy online áruház egy már kifizetett terméket indokolás nélkül töröl, majd ugyanazt a terméket magasabb áron kínálja. Az ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) szerint az áruház jogosult bármikor törölni a rendelést, de kérdéses, hogy ez a gyakorlat megfelel-e a tisztességes kereskedelmi eljárásoknak. [bplegal.hu, erthetojog.hu]
Az ÁSZF és a fogyasztói jogok viszonya
Fontos tudnivaló, hogy minden valódi – vagyis valós, tisztességes tevékenységet végző cég – online áruház rendelkezik általános szerződési feltételekkel. Ezek szabályozzák a vásárlás folyamatát, a rendelés visszaigazolását és a törlés lehetőségét, de tágabb értelemben minden vásárlói és eladói jogot és kötelezettséget lefednek. Az ÁSZF általában kiterjed arra is, hogy az áruház mikor jogosult indokolás nélkül visszavonni a rendelést. Ritka esetek egyike, amikor akár azt követően is, hogy a fogyasztó már kifizette a terméket. Hasonló rendelkezések jogilag csupán szűk körben elfogadhatóak, de kifejezetten csak akkor, hogyha az ÁSZF-et a vásárló még a szerződés megkötése előtt megismerhette és elfogadta. [reddit.com]
Az Európai Unió fogyasztóvédelmi jogszabályai kimondják, hogy a fogyasztóknak egyértelmű és tisztességes feltételeket kell biztosítani. Az egyoldalú, indokolás nélküli szerződésbontás kérdéses lehet abból a szempontból, hogy tisztességesnek tekinthető-e a fogyasztóval szemben, különösen akkor, ha az áremelés miatt törlik a rendelést.
A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok tilalma
A fogyasztóvédelmi törvény szerint tilos minden olyan kereskedelmi gyakorlat, amely megtéveszti a fogyasztót vagy jogellenesen befolyásolja annak döntését. Az áremelés miatti rendeléstörlés egy olyan helyzetet teremt, ahol a vevő azt érezheti, hogy tisztességtelen bánásmódban részesült. Bár az áruház az ÁSZF alapján törölheti a rendelést, a kérdés az, hogy ez a magatartás tisztességes-e. [lexikon.uni-nke.hu, jogaszvilag.hu]
Amikor a vásárló a terméket X összegért rendelte meg, és ki is fizette, szerződés jött létre az áruház és a fogyasztó között. A rendelés törlése, majd az áru új, magasabb áron való kínálása esetén úgy tűnik, hogy az áruház feltehetően visszaél az egyoldalú szerződésmódosítási jogával. Ez a gyakorlat akár a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértését is jelentheti. Ez azt a következményt vonja maga után, hogy vagy az eredetileg feltüntetett áron veheti majd át a vásárló a terméket, vagy elállhat a vásárlástól. [kocsisszabougyved.hu]
A gyakorlatban ezeknek a megfelelő ismertetése nem feltétlenül történik meg. Többször fordul elő ezen felül, hogy előre kitalált ügyes kommunikációs trükkökkel próbálják meg érdektelenné tenni a vásárlót, belekényszerítve a megváltoztatott körülményekbe. Érdemes azonban észben tartani, hogy nem kell vakon követni a kapott utasításokat és ajánlott előbb a fogyasztóvédelmi szabályok kapcsán tájékozódni.
Lehetséges fogyasztói jogorvoslatok
A fogyasztónak jogában áll panaszt tenni, ha úgy érzi, hogy a rendeléssel kapcsolatban olyan körülmény merült fel, amely indokolatlanul sértené valamely jogát (például törölik egyoldalúan a megrendelését, és ez kárt okozott neki). Ilyen esetekben a vevő a következő realisztikus lehetőségekkel rendelkezik:
- Áruházzal történő közvetlen egyeztetés: A fogyasztó felveheti a kapcsolatot az áruházzal, és kérheti a rendelés újbóli érvényesítését az eredeti áron. Sok esetben a vállalatok hajlandóak kompromisszumot kötni, különösen, ha tisztességtelen gyakorlatnak tűnik az áremelés miatti törlés és el akarják kerülni a fogyasztóvédelmi vizsgálatot. Két szélsőséges esetről is beszámoltak az emberek:
“Nekem is volt ilyen, aztán amikor az árukereső kért, hogy értékeljem meg is tettem, a tulaj meg megfenyegetett nyíltan. Ez eljutott a magyar forgalmazóhoz és azóta nem árul ilyen terméket.”
[reddit.com]
“Velem is megtörtént, hogy megrendeltem a terméket akciós áron, megkaptam a visszaigazolást, majd utólag írt az áruház, hogy limitált darabszám volt és csak rendes áron tudják leszállítani. Jeleztem feléjük, akkor kérek kivizsgálást a fogyasztóvédelemtől, mert az egész szitu több szempontból is aggályos, majd jött a válaszlevél, hogy “találtunk még akciós terméket a raktárban”.
[reddit.com]
- Fogyasztóvédelmi hatóság megkeresése: Ha az áruház nem hajlandó rendezni a kérdést, a fogyasztó fordulhat a helyi fogyasztóvédelmi hatósághoz, amely kivizsgálhatja az esetet és intézkedéseket tehet az áruházzal szemben. A Gazdasági Versenyhivatalnál vagy a kormányhivataloknál is élhet bejelentéssel, amennyiben valamilyen visszássággal találkozna az internetes kereskedelem során. Ahogy a fentebbi példa is mutatja, valamelyik cég csupán kommunikációs trükként használja az elfogyott készletet. [fogyasztovedelem.hu]
- Jogorvoslati lehetőségek: Az ügyvédi segítséggel bírósághoz benyújtott kereset esetén peres úton is érvényesíthető a fogyasztó kára, különösen akkor, ha az eset során bizonyított, hogy az áruház visszaélt a szerződéses jogaival. Hiába tartalmaz ehhez hasonló rendelkezéseket az ÁSZF, attól még nem feltétlenül fog jogszerűnek minősülni a cég gyakorlata. Éppen ezért ne érezze úgy, hogy nincs lehetősége az érdekei védelmére. Amennyiben úgy érzi, megtévesztették vagy fogyasztói panaszt szeretne tenni, forduljon ügyvédhez és vizsgálja meg egy szakértővel a lehetőségeit.
Online vásárlás lépésről lépésre
Az adásvételi szerződés az internetes kereskedelemben alapvetően szinte mindenhol ugyanúgy működik, mint a hagyományos kereskedelemben, de az online tér sajátos jellemzői miatt néhány speciális szabály és gyakorlat vonatkozik rá. Nézzük meg a folyamatot lépésről lépésre:
1. Ajánlattétel és elfogadás
Az online adásvételi szerződés első lépése az ajánlattétel, amelyet általában a weboldalon közzétett termékek, árak és feltételek formájában tesz meg az eladó. A vevő ezeket elfogadja azzal, hogy a „megrendelés” gombra kattint, és ezzel szerződéses ajánlatot tesz. Amikor az eladó visszaigazolást küld a megrendelésről, azzal elfogadja a vevő ajánlatát, és létrejön a szerződés. [ingatlan.com]
2. Szerződéskötés távollevők között
Az online adásvétel során a szerződés kötése elektronikus úton, vagyis távollevők között történik, ezért ebben az esetben a távollevők között kötött szerződésekre vonatkozó jogszabályok érvényesek. Az EU-ban például az uniós fogyasztóvédelmi irányelvek előírják, hogy a vevőt tájékoztatni kell a szerződéskötést megelőzően a termékről, az árról, a szállítási költségekről, az elállási jogról, és egyéb lényeges feltételekről.[csetneki.eu]
3. Tájékoztatási kötelezettség
Az eladó köteles a vásárlót részletesen tájékoztatni minden fontos információról. Ilyen információk például:
- A termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságai
- A vételár
- A szállítás költségei és módjai
- Az elállási jog (pl. legalább 14 napos indoklás nélküli elállási lehetőség az EU-ban)
- Jótállás és szavatosság feltételei
4. Elállási jog és visszaküldési szabályok
Az online vásárlás egyik sajátossága a fogyasztói elállási jog. Az EU-ban például a vevőnek joga van 14 napon belül indoklás nélkül elállni a szerződéstől, és visszaküldeni a terméket, amennyiben az nem személyre szabott vagy gyorsan romló áru. Az eladónak a visszaküldött termék árát és a szállítási költségeket vissza kell térítenie, kivéve ha a vásárló maga választott egy drágább szállítási módot. [magyarefk.hu, webshippy.com, drmarkolevai.hu]
5. Fizetési módszerek
Az online szerződéseknél gyakoriak az elektronikus fizetési módok (pl. bankkártya, PayPal, átutalás). Fontos, hogy ezek a fizetési rendszerek biztonságosak legyenek, és az eladó gondoskodjon a vásárló adatainak védelméről.
6. Rendelés visszaigazolás
Az online vásárlásoknál gyakran elektronikus formában történik a visszaigazolás, amely tartalmazza a szerződés létrejöttének bizonyítékát. Ezért fontos, hogy a vevő megőrizze a visszaigazoló e-maileket és nyugtákat.
Az internetes kereskedelemben az adásvételi szerződés hasonló elveken alapul, mint a hagyományos kereskedelemben, de kiegészül az online kereskedelem sajátosságaival. Amit viszont az interneten sem lehet elkerülni, azok a csalások. Az egyre gyakoribb és egyre változatosabb formák azonban igénylik, hogy az internetes vásárlók felkészüljenek ezekre a csapdákra.
Nigériai herceg legújabb ajánlata
Áldozattá válás az online megtévesztés áldozataként. A nigériai csalások évek óta részei az online bűnözés világának, különösen az internet és a közösségi média elterjedésével. Ezek a csalások általában megtévesztő kommunikáció révén érik el, hogy az áldozatok önkéntesen pénzt utaljanak át, a csalók pedig különböző romantikus vagy segélykérő történetekkel manipulálják őket. A következőkben elemzést nyújtunk arról, hogyan működnek ezek a csalások, milyen módszereket alkalmaznak a csalók, és hogyan védhetik meg magukat az emberek az ilyen megtévesztésekkel szemben. [mnb.hu]
A megtévesztés módszerei
A nigériai csalások két fő típusra oszthatók: a segélykérő történetekre és a romantikus megtévesztésekre. Az első esetben az elkövetők általában menekültként vagy nehéz helyzetben lévő személyként mutatkoznak be, és pénzügyi segítséget kérnek az áldozatoktól. Gyakori történetek közé tartozik az örökséghez való hozzáférés problémája, vagy egy nagyobb összeg, amelyet csak némi előzetes segítséggel lehet felszabadítani. Az áldozatok pénzt utalnak az elkövetőknek abban a reményben, hogy később visszakapják azt kamatokkal együtt, vagy jutalmat kapnak. [hvg.hu]
A romantikus csalások során a bűnözők online társkereső oldalakon és közösségi média-platformokon keresnek áldozatokat. Romantikus kapcsolatot építenek ki, amely gyakran hosszú hetekig vagy hónapokig tart, mielőtt pénzt kérnének. Az elkövetők megható történeteket mesélnek, amelyek az áldozat érzelmi bevonódását növelik, és egyre nagyobb bizalmat építenek ki. A cél az, hogy az áldozat érzelmi kötődése miatt pénzt utaljon át. [haszon.hu]
A hamis dokumentumok
Az ilyen típusú csalások hatékonyságát növeli, hogy az elkövetők valódinak tűnő, de hamis dokumentumokat használnak fel, mint például hivatalosnak látszó okmányok vagy szerződések. Ezekkel igyekeznek alátámasztani a megtévesztő történetet, és megerősíteni az áldozat hitét abban, hogy a pénz valóban szükséges, és az elkövetőnek igazán segítségre van szüksége. [index.hu, mnb.hu]
Egy másik módszer, hogy az elkövetők egy nemzetközi átutalást kezdeményeznek, amit aztán visszavonnak. Ezzel azt próbálják elhitetni az áldozattal, hogy a pénz valójában rendelkezésre áll, és csak valamilyen adminisztratív probléma akadályozza meg annak kifizetését. Az áldozat így még inkább hajlamos lesz azt hinni, hogy a segítség, amit kérnek tőle, valóban indokolt, és hogy a későbbi jutalom is valós. [index.hu]
A bankszámla-adatokkal való visszaélés
A nigériai csalók gyakran nem csak pénzt kérnek, hanem bankszámla-adatokat is. Az egyik módszer az, hogy a csalók azt állítják, a vagyon „kimenekítéséhez” szükségük van az áldozat bankszámla-adataira. Az áldozat azt gondolhatja, hogy az adatok megadásával valamilyen pénzösszeget fog kapni, ám valójában az elkövetők hozzáférnek a számlájához, és akár le is nullázhatják azt. [kiberpajzs.hu]
Ez a fajta visszaélés különösen veszélyes, mert az áldozat pénzügyi biztonságát közvetlenül fenyegeti. Nemcsak a befizetett összeget veszítheti el, hanem a teljes bankszámlája kiürülhet, ami hosszú távú anyagi nehézségeket okozhat. [portfolio.hu]
A nigériai csalások továbbra is jelen vannak az online térben, mivel az elkövetők kihasználják az emberek segítőkészségét és érzelmi sebezhetőségét. Az áldozatok önként utalnak pénzt, abban a hitben, hogy segítenek egy rászorulónak, vagy egy romantikus partnerük pénzügyi nehézségeit oldják meg. A valódinak tűnő dokumentumok, hamis átutalások és bankszámla-adatokkal való visszaélések tovább növelik az áldozatok kárát. [ugyeszseg.hu]
Nyolc tipp a védekezésre
Segítünk néhány tippel, amivel védekezhet a nigériai herceg és hozzá hasonló pénzlesők és adathalászok ellen. Ezeknek az alapelveknek betartásával csökkentheti annak az esélyét, hogy áldozattá váljon egy online megtévesztés során, és megvédheti magát. [kiberpajzs.hu]
- Ne kattintsunk semmilyen linkre és ne nyissuk meg a mellékleteket! Az adathalász e-mailben található linkek általában hamis weboldalakra vezetnek, ahol megpróbálják megszerezni a bejelentkezési adatainkat vagy más személyes információkat.
- Ne válaszoljunk ezekre az e-mailekre! A válasszal csak megerősítjük a támadónak, hogy az e-mail-cím aktív és valós.
- Ellenőrizzük a feladó e-mail-címét! Vizsgáljuk meg alaposan a feladó e-mail-címét, és ellenőrizzük, hogy valóban az adott cégtől vagy személytől érkezett-e az e-mail. Az adathalászok gyakran használnak hamis e-mail-címeket, amelyek hasonlítanak a valódiakra.
- Változtassuk meg a jelszavunkat! Ha utólag jövünk rá, hogy illetéktelenek megszerezték a jelszavunkat, vagy akár figyelmetlenségből, tévedésből mi magunk adtuk azt meg egy gyanús e-mailben található linken, azonnal változtassuk meg a jelszót a megfelelő weboldalon. Ha a jelszót máshol is használtuk, változtassuk meg minden webhelyen, hogy minimalizáljuk a kockázatot.
- A fizetési kérelmeket mindig fenntartással kezelje! Egy szolgáltatótól érkező e-mail tartalmazhat fizetési késedelemmel kapcsolatos figyelemfelhívást, de ilyen esetben is legyen megfontolt: ne kattintson meggondolatlanul a levélben található linkekre és az esetleges sürgető hangvétel ellenére se kezdeményezzen fizetést a hátralék mihamarabbi rendezése érdekében!
- Személyes adatait tartsa meg! Bankszámlaadatait, banki azonosítóit se adja meg automatikusan! Ellenőrizze a szolgáltató hivatalos csatornáin, hogy valóban ő küldte-e a levelet, a felszólítást, és annak tartalma valós-e!
- Félrevezető hivatkozásokra ne klikkeljen! Ne kattintson kéretlen szöveges üzenetekben érkezett hivatkozásokra, mellékletekre vagy képekre a küldő személyazonosságának ellenőrzése nélkül! Az ellenőrzéshez keressen rá a számra az interneten (ha csalásról van szó, valószínűleg nem Ön lesz az első), vagy hasonlítsa össze a számot az érintett szervezet hivatalos telefonszámával!
- Egy lépéssel a csalók előtt! Állítson be számlájához és kártyájához napi és tranzakciós limiteket, online vásárlási limitet vagy korlátozást, továbbá kártyájához geolokáció korlátozást (ha van rá lehetőség).
Online jogi tanácsadás a Szerzivel
Nem biztos a jogaiban egy online vásárlás kapcsán? Ne hagyja magát megtéveszteni! Kérjen szakértői segítséget most! Lépjen velünk kapcsolatba online jogi tanácsadásunkon, és derítse ki, hogyan érvényesítheti jogait egyszerűen és gyorsan. Az online áruházakban való vásárlás sok kényelmet nyújt, de fontos, hogy tudatában legyünk jogainknak. Amennyiben egy rendelés törlésével és áremeléssel találkozunk, ne hagyjuk magunkat megtéveszteni!
Érdemes minden esetben közvetlenül egyeztetni az áruházzal, és ha szükséges, a fogyasztóvédelmi hatósághoz is fordulhatunk. Ne féljünk jogainkat érvényesíteni – az informált vásárlók nagyobb eséllyel kerülik el a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, és védhetik meg magukat a pénzügyi veszteségektől. Ne hagyja, hogy egy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt veszteség érje – a Szerzi segít! Kattintson ide és tegye meg az első lépést jogainak védelmében!