Valószínűleg mindannyian találkoztunk már a vásárlók könyvével (vagy ahogyan leggyakrabban emlegetik, a panaszkönyvvel) a boltokban vagy vendéglátóipari egységekben, de vajon ismerjük, hogy pontosan mire is szolgál az a bizonyos kifüggesztett füzet? Mi a következménye, ha bejegyzést teszünk bele? A következő 1 percben mindent megtudhat a vásárlók könyvéről.
Mit tartalmaz?
A panaszkönyv – amelynek jól látható és könnyen hozzáférhető helyen kell lennie – a következő tulajdonságokkal rendelkezik:
- Legalább 10 sorszámozott oldalból áll.
- A fedőlapján megtalálható az elnevezése.
- A jegyző aláírásával, pecsétjével és nemzeti színű fonallal hitelesítette.
- Tartalmazza a kereskedőre vonatkozó legfontosabb adatokat, így a nevét, címét, székhelyét, cégjegyzékszámát, az egyéni vállalkozó nyilvántartási számát, valamint a hitelesítésének időpontját.
Ezen felül azt is érdemes megjegyeznünk, hogy a vásárlók könyve mellé tollat is kell biztosítani a vásárlók számára.
Milyen bejegyzések kerülhetnek bele?
A panaszkönyvbe – a nevével ellentétesen – nem csak panaszainkat, a szolgáltatással kapcsolatos kifogásainkat írhatjuk bele, hanem természetesen pozitív megjegyzéseinket, építő meglátásainkat is.
Milyen következménnyel jár, ha írunk bele?
Lapok eltávolítása
Az Európai Unió adatvédelmi rendelete (GDPR) értelmében a vásárlók által kitöltött oldalakat a beírást követően haladéktalanul el kell távolítani, hiszen így biztosíthatjuk, hogy a többi felhasználó ne ismerhesse meg a korábbi bejegyzők adatait. Az eltávolított oldalakat azonban meg kell őriznünk, hiszen hatósági ellenőrzés esetén szükségesek lehetnek.
Személyes válasz
A legegyszerűbb lehetőség az, ha a bejegyző vásárlóval már a helyszínen megbeszéljük a történteket, meghallgatjuk a véleményét és igyekszünk azonnal orvosolni a problémát, megelőzve azt, hogy bejegyzés kerüljön a panaszkönyvbe.
Írásbeli reakció
Amennyiben valamely vendég a vásárlók könyvének segítségével osztotta meg gondolatait, írásban reagálhatunk rájuk. Ennek egyetlen fontos kötöttsége az, hogy 30 napon belül kell megtörténnie, ugyanis a határidő elmulasztása esetén a fogyasztóvédelemhez fordulhat a panaszos.