A Szerzi blog és hírek cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk az oldalon. További részletek az Adatvédelmi Irányelvekben.
Elfogadás
Szerzi hírek és blog
  • Írások
  • Jogi egypercesek
  • Szerzi jogi platform
    • Dokumentumok
    • Jogi tanácsadás
    • Áraink
    • Regisztráció
  • Segítség
    • Kapcsolatfelvétel
    • Fizetési tájékoztató
    • Adatvédelmi Irányelvek
    • Általános Szerződési Feltételek
Olvasás: Gyülekezési jog: tudnivalók egy helyen
Megosztás
Online jogi tanácsadás
Szerzi hírek és blogSzerzi hírek és blog
Betűméret módosításaAa
  • Írások
  • Jogi egypercesek
  • Szerzi jogi platform
  • Segítség
Keresés
  • Írások
  • Jogi egypercesek
  • Szerzi jogi platform
    • Dokumentumok
    • Jogi tanácsadás
    • Áraink
    • Regisztráció
  • Segítség
    • Kapcsolatfelvétel
    • Fizetési tájékoztató
    • Adatvédelmi Irányelvek
    • Általános Szerződési Feltételek
Kövessen minket
Szerzői jog @ 2023 Szerzi UG (haftungsbeschränkt)
Szerzi hírek és blog > Uncategorized > Gyülekezési jog: tudnivalók egy helyen
Uncategorized

Gyülekezési jog: tudnivalók egy helyen

Vincze Kata
írta: Vincze Kata
Megjelenítve 2025-12-15
12 perc olvasási idő
A blogon található információk kizárólag tájékoztató jellegűek, nem minősülnek jogi tanácsadásnak. A szerzők mindent megtesznek a tartalmak pontosságáért, de nem vállalnak felelősséget azok teljességéért, naprakészségéért vagy helyességéért. Minden konkrét jogi kérdésben javasoljuk, hogy forduljon szakképzett ügyvédhez.
Megosztás

Az elmúlt időszakban a közbeszéd tárgya többek között a gyülekezési jog is volt. Ahhoz, hogy tisztán lássunk érdemes megismerkedni a gyülekezési jog törvényi szabályozásával.

Tartalom
  • Nemzetközi szabályozás
  • Gyülekezési jog itthon
    • Jogszerű gyűlés
      • Megtartás
      • Spontán gyűlés
    • Részvétel
    • Gyűlés megtiltása
    • Feloszlatás
  • Gyülekezési törvény módosítása
  • Szabálysértés
  • A Szerzi segít!
  • Szerzi Szerződés Generátor

A gyülekezési jog alapvető szabadságjog, amely minden demokratikus társadalom sarokköve. Jogot biztosít arra, hogy egyének békésen összegyűljenek, véleményt nyilvánítsanak és közösen képviseljék érdekeiket vagy álláspontjukat. Ez a szabadság nemcsak a demokratikus részvétel alapfeltétele, hanem hozzájárul a társadalmi párbeszédhez és a pluralizmus fenntartásához. Ugyanakkor a gyülekezési jog gyakorlása körültekintő szabályozást igényel, hogy egyszerre biztosítsa a jog gyakorlásának lehetőségét és védje a közrendet, valamint mások jogait. A jelen cikk célja, hogy bemutassa a gyülekezési jog nemzetközi és magyarországi szabályozását. [tasz.hu]

Nemzetközi szabályozás

Az Európai Unió Alapjogi Chartája 12. cikke kimondja, hogy mindenki jogosult a békés célú gyülekezés szabadságára, valamint a másokkal való egyesülés szabadságára. Ez az alapjog az EU-tagállamokra kötelező, és a tagállamok joggyakorlatát is alakítja. A Charta biztosítja, hogy a gyülekezési jog nem abszolút, tehát korlátozható, azonban csak olyan esetekben, amelyek demokráciában indokolhatók, például nemzetbiztonság, közrend vagy mások jogainak védelme céljából. Mivel ez az EU-tagállamokra vonatkozik, így Magyarországra is kötelező. [eur-lex.europa.eu]

Az Emberi Jogok Európai Egyezménye (EJEE) 11. cikke ugyancsak védi a gyülekezési jogot, amely szerint mindenkinek joga van békés gyülekezéshez és egyesüléshez. Az Egyezmény alapján a jog gyakorlásának korlátozása csak szigorú feltételek mellett lehetséges, mint például a közbiztonság vagy a közegészség védelme. Magyarországon 1993-ban hirdették ki, azóta a gyülekezési jog hazai joggyakorlat alapja. [echr.coe.int]

Az Európai Emberi Jogok Bírósága (EJEB) feladata ezen jogok megsértésének vizsgálata, és ennek alapján alakította ki részletes esetjogi gyakorlatát. Fontos, hogy a gyülekezési jog gyakorlása mind nyilvános, mind magánterületen érvényesülhet, továbbá a jogvédelem kiterjed statikus és dinamikus gyűlésekre egyaránt.

Mindezek mellett a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya (PPJNE) 21. cikke is világosan kimondja a gyülekezési jog alapvető jogi védelmét. Ez az egyezmény biztosítja, hogy mindenki jogosult békés gyülekezésre, és lehetősége legyen tüntetések, demonstrációk szervezésére vagy azokban való részvételre. A PPJNE azonban nem abszolút jogot garantál: a gyülekezési jog gyakorlása korlátozható olyan feltételek mellett, amelyek szükségesek a nemzetbiztonság, a közrend, a közegészség vagy mások jogainak védelme érdekében. Ezek a korlátok azonban mindig arányosnak és törvényesnek kell hogy legyenek. [jogkodex.hu]

Mindhárom nemzetközi dokumentum hangsúlyozza, hogy a gyülekezési jog alapvető emberi jog, a demokratikus részvétel fontos eleme, ugyanakkor biztosítani kell, hogy gyakorlása a társadalom többi tagjának jogait ne sértse, és a korlátozások mindig arányosak és legálisak legyenek.

Gyülekezési jog itthon

A jogforrási hierarchia csúcsa, az Alaptörvény is rendelkezik a gyülekezési jogról. Egyrészt kimondja, hogy a véleménynyilvánítás szabadsága és a gyülekezési jog gyakorlása nem járhat mások magán- és családi életének, valamint otthonának sérelmével. Másrészt mindenkinek joga van a békés gyülekezéshez. Az Alkotmánybíróság kimondta, hogy a véleménynyilvánítás szabadsága a gyülekezési jog és a sajtó-és szólásszabadság anyajoga.

Az Alaptörvény szerint az alapjogokat, így a gyülekezési jogot is lehet korlátozni, azonban ennek a korlátozásnak alkotmányosnak kell lennie, ezzel kizárva minden önkényt. Akkor alkotmányos valamely alapjognak a korlátozása, ha azt a feltétlenül szükséges mértékben, az elérni kívánt céllal arányosan, az alapvető jog lényeges tartalmát tiszteletben tartjásával teszik.

Jogszerű gyűlés

Magyarországon külön gyülekezési törvény van, amely a 2018.évi LV. törvény. Kimondja, hogy előzetes bejelentés nélkül, békésen közös felvonulásokat lehet szervezni és azokon résztvenni. Megfogalmazza, hogy mit kell gyűlés alatt érteni, ami a következő: legalább két személy részvételével közügyben való véleménynyilvánítás céljából tartott nyilvános összejövetel.

Megtartás

Közterületen, jogszerűen nyilvános gyűlést akkor lehet tartani, ha a gyűlést annak megtartását megelőzően legfeljebb egy hónappal, és a felhívás előtt legalább 48 órával be lett jelentve az illetékes rendőrkapitányságnak. Ennek hátterében az áll, hogy a rendőrségnek feladata, hogy biztosítsa a gyűlések békés megtartását, valamint a gyűléseken a közrend fenntartását, és ennek keretében a megfelelő intézkedések foganatosításával biztosítsa, hogy a gyűlést harmadik személy ne zavarja meg. Így a rendőrség és mindenki más is fel tud készülni, hogy egy meghatározott időintervallumban például nem lehet egy hídon átmenni autóval. [net.jogtar.hu]

Fontos tehát, hogy ez nem engedélykérés az illetékes hatóságtól, hanem tájékoztatási kötelezettség teljesítése, mivel az Alaptörvényben elismert alapjog gyakorlásáról szól.

A bejelentésnek tartalmaznia kell egyrészt a szervező, több szervező esetén a vezető nevét, lakcímét, szervező szervezet esetén a képviseletre jogosult lakcímét, valamint azt az elérhetőségét, amelyen a rendőrséggel kapcsolatot tart. Másrészt a gyűlés helyszínét (útvonalát), kezdésének és befejezésének időpontját, célját, rendezőinek létszámát, résztvevőinek várható létszámát.

Spontán gyűlés

A hazai gyakorlat alapját Alkotmánybírósági határozatok és EJEB döntések adják. Például az 55/2001 (XI.29.) AB határozat kimondja, hogy a rendezvény szervezője csak természetes személy lehet. A 75/2008 (V.29.) AB határozat rögzíti, hogy a bejelentési kötelezettség a közterületen tartandó, szervezett rendezvényekre vonatkozik. Továbbá az azonnali reagálású (sürgős) gyülekezések esetében önmagában a késedelmes bejelentésre hivatkozva nem tiltható meg a rendezvény. Végül azt is, hogy a gyülekezési törvény kiterjed az előzetes szervezés nélküli gyűlésekre (spontán gyülekezés) is. Maga a gyülekezési törvény ezt a jogintézményt nem ismeri, azonban vannak az életben olyan esetek (pl. törvények vagy azok módosításának elfogadása) melyek esetén nincs lehetőség 2 nappal korábban bejelenteni a gyűlést. [parlament.hu]

Az EJEB a Molnár-ügyben valamint a Bukta kontra Magyarország ügyben megállapította, hogy különleges körülmények között, amikor valamely politikai esemény demonstráció formáját öltő közvetlen reakciót tehet indokolttá, a politikai eseményt követő békés tüntetés feloszlatása pusztán a szükséges előzetes bejelentés hiánya miatt, ha a résztvevők semmilyen jogellenes magatartást nem tanúsítanak, a békés célú gyülekezés szabadságának aránytalan korlátozását jelenti. Tehát a spontán demonstráció tartásához fűződő jog (különleges körülmények között) felülírhatja a nyilvános gyülekezés bejelentésének kötelezettségét, ha az egy aktuális eseményre való közvetlen reagálás demonstráció formájában válik szükségessé. Az ilyen kivétel különösen akkor lehet indokolt, ha a késedelem elavulttá (azaz a megkésettség okán irrelevánssá) tenné a reagálást. [ijoten.hu, drkarsai.hu]

Jogi tanácsadás
Igényeljen Online jogi tanácsadást
Kipróbálom

Részvétel

A résztvevőknek is tisztában kell lenni azokkal a jogokkal és kötelezettségekkel, amelyek megilletik őket egy gyűlésen. Az első és legfontosabb, hogy a rendező, szervező utasításait követni kell, amelyekte a rend fenntartása és biztosítása érdekében tesz. Emellett tilos a gyűlésen (sem az oda/visszaúton)

  • lőfegyvert, lőszert, robbanóanyagot, robbantószert, robbanóanyag vagy robbantószer felhasználására szolgáló készüléket vagy ezek utánzatát magánál tartva
  • az élet kioltására, személyi sérülés vagy súlyos anyagi kár okozására alkalmas dologgal, vagy
  • erőszakot közvetítő vagy megfélemlítő jellegű félkatonai vagy ahhoz hasonló ruházatot viselve megjelenni.

Emellett, ha a tudomásul vett bejelentés nem tartalmazta, a résztvevők

  • nem viselhetnek védőfelszerelést, egyenruhát, vagy azzal összetéveszthető ruházatot,
  • továbbá arcukat nem takarhatják el. [tiltakozz.tasz.hu]

Gyűlés megtiltása

Az illetékse hatóság azonban megtilthatja a gyűlést megtartását. Ennek okait a Gytv. taxatíve meghatározza.

A gyülekezési hatóság a bejelentés beérkezésétől számított 48 órán belül a gyűlésnek a bejelentésben megjelölt helyszínen vagy időpontban való megtartását megtiltja,

  • ha az egyeztetést követően rendelkezésre álló információk alapján megalapozottan feltehető, hogy a gyűlés a közbiztonságot vagy a közrendet közvetlenül, szükségtelen és aránytalan mértékben veszélyezteti, illetve
  • mások jogainak és szabadságának szükségtelen mértékű és aránytalan sérelmével jár, és
  • a közbiztonság, a közrend vagy mások jogainak és szabadságának védelme enyhébb korlátozással nem biztosítható.

Tilos olyan gyűlésen való részvételre felhívni, amelynek megtartását végrehajtható határozattal megtiltották.

A gyülekezési hatóság határozata ellen fellebbezésnek helye nincs. A határozat közlésétől számított 3 napon belül a szervező azt közigazgatási perben megtámadhatja. A kérelemhez csatolni kell a gyülekezési hatóság határozatát. A kérelmet a gyülekezési hatóság három napon belül továbbítja a bírósághoz.

Feloszlatás

A gyűlést feloszlatására két személy jogosult: a vezető vagy a rendőrség. Ha a gyűlés résztvevőinek magatartása a gyűlés törvényességét veszélyezteti (pl. a gyűlés békés jellegének elvesztése) és a rend másként nem állítható helyre, a gyűlés vezetője oszlatja fel.

A rendőrség akkor oszlatja fel a gyűlést, ha

  • azt megtiltó határozat ellenére tartják meg,
  • a vezető a kötelezettségének, a rendőrség képviselőjének felhívása ellenére nem tesz eleget – ideértve azt is, ha a rendőrség a felhívást a vezetővel személyesen, vagy a bejelentésben megjelölt elérhetőségen nem tudta közölni,
  • azt a tudomásul vett bejelentéstől eltérően úgy tartják meg, hogy a gyűlés megtiltásának lett volna helye,
  • a gyűlés megtiltásának lett volna helye, de azt a bejelentés hiánya miatt nem tiltotta meg.

A feloszlatás okáról – ha foganatosítását nem veszélyezteti, annak megkezdése előtt – a rendőrség tájékoztatja a gyűlés szervezőjét, illetve vezetőjét. Ha a gyűlést a rendőrség feloszlatta, a gyűlés résztvevője a feloszlatástól számított 15 napon belül közigazgatási pert indíthat a feloszlatás jogellenességének megállapítására.

Jogi tanácsadás
Igényeljen Online jogi tanácsadást
Kipróbálom

Gyülekezési törvény módosítása

2025-ben a gyülekezési törvény és az Alaptörvény módosítására is sor került. Az Alaptörvény 15. módosításának ide tartozó része a következő: „(1) Minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz. Ez a jog – az élethez való jog kivételével – minden más alapvető jogot megelőz.”

Tehát a gyülekezési jogot is megelőzi, amely ezáltal korlátozható, ha az a gyermekek megfelelő testi, szellemi fejlődését veszélyezteti. [kormany.hu]

Szabálysértés

A Szabálysértési törvény (Szabs. tv) rendelkezik a gyülekezési joggal való visszaéléssel. Felsorolja azokat a tényállásokat, melyek a gyülekezési joggal való visszaélésnek minősülnek és megvalósításuk szabálysértésnek minősül, melynek pénzbírság lehet a következménye. Ide tartozik többek között az, aki:

  • a bejelentési kötelezettség alá eső gyűlést bejelentési kötelezettsége elmulasztásával szervez,
  • a gyülekezési hatóság által tudomásul vett bejelentésben megjelölttől eltérő helyszínre, útvonalra vagy időpontra szervezi a rendezvényt
  • a gyülekezési hatóság által megtiltott gyűlésen megjelenik,
  • a gyűlést szervezőként vagy vezetőként – a spontán gyűlés esetét kivéve – bejelentés nélkül tartja meg,
  • a gyűlés feloszlatását követően a helyszínt nem hagyja el.

A Szerzi segít!

Bármilyen jogi kérdés, segítségkérés esetén bátran fordulhatnak a Szerzi platformján regisztrált ügyvédek. Online jogi tanácsadás keretében bárhonnan, rövid idő alatt elintézheti jogi ügyeit.

Ugyanakkor a Szerzi szerződésgenerátorral is rendelkezik, amely segítségével percek alatt elkészítheti saját, jogszabályokhoz aktualizált szerződését, dokumentumját, legyen szó végrendeletről vagy megbízási szerződésről.

Szerzi Szerződés Generátor

A Szerzi a legkorszerűbb funkciókkal felszerelt, érthető szerződés generátor, mely időt és pénzt takarít meg Önnek.
Ingyenes regisztráció

CÍMKÉK:gyülekezési jogonline jogi tanácsadás
Ossza Meg A Cikket
Facebook Hivatkozás másolása Nyomtatás
Előző Cikk Örökbefogadás: a legfontosabb szabályok egy helyen Örökbefogadás: a legfontosabb szabályok egy helyen
FacebookTetszik
XKövetés
Legnépszerűbb írásaink
Gyülekezési jog: tudnivalók egy helyen
Uncategorized
Gyülekezési jog: tudnivalók egy helyen
2025-12-15
Örökbefogadás: a legfontosabb szabályok egy helyen
Családjog
Örökbefogadás: a legfontosabb szabályok egy helyen
2025-11-30
Hagyatéki eljárás Magyarországon – amit mindenkinek érdemes tudnia
Öröklési jog
Hagyatéki eljárás Magyarországon – amit mindenkinek érdemes tudnia
2025-11-30
jogképesség, cselekvőképesség
polgári jog
Jogképesség, cselekvőképesség – mit is jelentenek?
2025-11-23
Végrendelet minta: amit semmiképp se hagyjunk ki!
Végrendelet
Végrendelet minta: amit semmiképp se hagyjunk ki!
2025-11-10

Talán még tetszene

Tárgyalás - kereskedelmi jog
Kereskedelmi jog

Kereskedelmi jog – jogi kategória magyarázata

12 perc olvasási idő
Társasház
Jogi kategóriákTársasházi jog

Társasházi jog – jogi kategória magyarázata

11 perc olvasási idő
Szervezett erdei farkasfalka, közigazgatási jog
Megbízható ügyvédekOnline jogi tanácsadásÜgyvédek

Közigazgatási jog – Jogi kategória

2 perc olvasási idő
tartási szerződés
SzerződésekTartási szerződés

Tartási szerződés tudnivalók

13 perc olvasási idő
Szerzi hírek és blog
Szerzői jog @ 2024 Szerzi UG (haftungsbeschränkt)
A Szerzit az Enliven Systems Kft. üzemelteti (Szolgáltató)
A Szerzi szerzői jogi tulajdonosa a német bejegyzésű Szerzi UG (haftungsbeschränkt). A Szerzi rendszer/weboldal/honlap használatával Ön és a Szolgáltató elfogadja az Általános Szerződési Feltételekben és az Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzatban foglaltakat és magára kötelező érvényűnek tekinti.
Enliven Systems Korlátolt Felelősségű Társaság
Közösségi adószám – HU25962295
Cégjegyzékszám – 01-09-430941
Európai egyedi azonosító – HUOCCCSZ.01-09-430941
D&B D-U-N-S – 366670954
LEI azonosító – 9845004CD193AC4B6338
E-mail cím – hello@szerzi.hu

Fedezze fel a Szerzit

  • Regisztráció
  • Funkciók
  • Áraink
  • Ügyvédeknek

Rólunk

  • Szerziről
  • Ügyvédközvetítés
  • Vitarendezés
  • Blog
  • Impresszum

A Szerzi nem minősül jogi szolgáltatásnak vagy közvetített jogi szolgáltatásnak. A Szerzi nem tud felelősséget vállalni semmilyen a Szerzi szolgáltatásaiból fakadó kárért. Javasoljuk, hogy generálható dokumentumokkal kapcsolatban is keresse Szerzin a képzett és ellenőrzött Ügyvédeket jogi tanácsadás céljából.

Segítség

  • Adatvédelmi irányelvek
  • Segítség
  • Fizetési Tájékoztató
  • Visszatérítés
  • Gyakran Ismételt Kérdések
  • Általános Szerződési Feltételek

Szerzi a jogi platform

Jogi tanácsadásra van szüksége vagy intelligens dokumentumszerkesztőre?
Kipróbálom

A Szerzi nem minősül jogi szolgáltatásnak vagy közvetített jogi szolgáltatásnak. A Szerzi nem tud felelősséget vállalni semmilyen a Szerzi szolgáltatásaiból fakadó kárért. Javasoljuk, hogy generálható dokumentumokkal kapcsolatban is keresse Szerzin a képzett és ellenőrzött Ügyvédeket jogi tanácsadás céljából.

Köszöntjük újra!

Lépjen be a fiókjába!

Username or Email Address
Password

Elfelejtette a jelszavát?