Számos élethelyzetben felmerülhet, hogy meghatalmazást kell készítenünk. Viszont egyáltalán nem mindegy, hogyan és milyen formában tesszük meg. Vannak olyan esetek, amelyeknél nem hatalmazhatunk meg akárkit, de előfordulhat olyan eset, amikor a dokumentum meghatározott részleteket igényel. Ebben a cikkünkben megmutatjuk, hogy mik azok az elemek és lényegi részletek, amelyekre egy meghatalmazás elkészítése során figyelnünk kell. A cikkünk végén kínálunk Önnek egy egyszerű és gyors megoldást a meghatalmazás minta helyett.
Mi a meghatalmazás?
A meghatalmazás egy joghatással bíró nyilatkozat, amely egy személy vagy szervezet nevében ad jogosultságot egy másik személynek meghatározott cselekvések vagy döntések elvégzésére.
Olyan, a meghatalmazótól származó egyoldalú jognyilatkozat, amelynek elsődleges funkciója, hogy valamely más személyt feljogosítson arra, hogy a megbízó nevében és javára eljárjon.
Fontos azonban kiemelni, hogy a meghatalmazás önmagában nem kötelezi a meghatalmazottat, mindösszesen feljogosítja a jognyilatkozat megtételére vagy bizonyos cselekmények elvégzésére.
Célja
A meghatalmazás lehetővé teszi, hogy saját ügyeinket ne saját magunk, hanem egy általunk erre a feladatra felhatalmazott személy vagy szervezet intézze.
Eredménye
A nyilatkozat következtében a meghatalmazott a meghatalmazó képviselőjévé válik, az ügyintézés során jogokat szerezhet, és kötelezettségeket vállalhat, ami közvetlenül a képviseltet jogosítja és kötelezi.
Hatáskör
A meghatalmazás hatáskörét illetően lehet:
- szűk körű (csak bizonyos ügyek egyedi körére meghatározott),
- vagy általános, (ügyek egyedileg meg nem határozott köre).
Alaki követelményei
Az alaki követelmények tekintetében bizonyos esetekben nem elegendő az egyszerű magánokirat, hanem teljes bizonyító erejű magánokirati vagy közokirati forma szükséges. Utóbbira lehet szükség például bizonyos banki ügyek esetében (ilyen a számlanyitás vagy akár a hitelfelvétel). Az erős bizonyító erővel rendelkező meghatalmazás közokirati formájához az szükséges, hogy közjegyzői okiratba foglalják a jognyilatkozatot.
A meghatalmazás jellemzői
Személyes meghatalmazás: Az aláíró (meghatalmazó) kijelöl egy másik személyt (meghatalmazottat), hogy bizonyos körülmények közt a nevében cselekedjen. Ez egy olyan dokumentum, ami általában hatósági vagy pénzügyi ügyekben nyújt jogosultságot.
Kinevezési jogkörök: A meghatalmazásnak meghatározott jogköröket kell rögzítenie. Kiterjedése alapján a képviseleti jog alkalmazható mindazon cselekmények elvégzésére és jognyilatkozatok megtételére, amelyek a képviselettel elérni kívánt cél(ok) érdekében szükségesek.
Érvényesség időtartama: A meghatalmazás érvényességi idejét magában a jognyilatkozatban kell meghatározni.
A meghatalmazás lehet vagy
- határozott
- vagy határozatlan idejű.
Kézjegy, hitelesítés: A meghatalmazáson a meghatalmazó szignójának minden esetben szerepelnie kell. Az aláírásokat tanúkkal, ügyvéd vagy közjegyző által lehet hitelesíteni.
Alakiság: A meghatalmazáshoz olyan alakszerűségek szükségesek, amilyeneket jogszabály a meghatalmazás alapján megtehető jognyilatkozatra előír. Mindig érdemes tehát megvizsgálni, hogy az elintézni kívánt ügykör tekintetében van-e esetleg valamilyen általánostól eltérő kritérium.
Visszavonás: A meghatalmazó bármikor visszavonhatja a meghatalmazást. A meghatalmazás korlátozásának és visszavonásának jogáról való lemondás semmis.
Cselekvőképesség: Meghatalmazás alapján cselekvőképes személyt képviselhet cselekvőképes személy mellett még akár korlátozottan cselekvőképes (kiskorú), illetve még a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú személy is.
Általános meghatalmazás: Ügyek egyedileg nem meghatározott körére (vagyis általános értelemben) adott meghatalmazás is érvényes lehet. Azonban azzal a kitétellel, hogy a meghatalmazást teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalták. A határozatlan idejű, vagy az 5 évet meghaladó időtartamú meghatalmazás azonban az ötödik év elteltével hatályát veszti.
Tanúk: Amennyiben a meghatalmazásnak teljes bizonyító erejű magánokirati formában kell készülnie, ami azt foglalja magába, hogy vagy saját kezűleg írjuk és aláírjuk, vagy pedig két tanú aláírására lesz szükségünk az érvényességéhez.
Szerzi segítség
A Szerzi szerződésgenerátora az összes fent említett tényezőre figyel helyettünk. Nincs más teendőnk, csak megválaszolni a kérdéseket, és a rendszer elkészíti számunkra a teljes, célunknak megfelelő dokumentumot, mely mindig naprakész és hiteles. A meghatalmazás okosdokumentum regisztrációt követően ingyenesen igénybe vehető.
Amennyiben bármilyen kérdése merült volna fel a meghatalmazásokkal kapcsolatban, abban az esetben keresse bizalommal a Szerzi platform regisztrált ügyvédeit, akik online jogi tanácsadás keretében készséggel rendelkezésére állnak.