A Szerzi blog és hírek cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk az oldalon. További részletek az Adatvédelmi Irányelvekben.
Elfogadás
Szerzi hírek és blog
  • Írások
  • Jogi egypercesek
  • Szerzi jogi platform
    • Dokumentumok
    • Jogi tanácsadás
    • Áraink
    • Regisztráció
  • Segítség
    • Kapcsolatfelvétel
    • Fizetési tájékoztató
    • Adatvédelmi Irányelvek
    • Általános Szerződési Feltételek
Olvasás: A fogyasztóvédelem és fogyasztói jogok átfogó áttekintése
Megosztás
Online jogi tanácsadás
Szerzi hírek és blogSzerzi hírek és blog
Betűméret módosításaAa
  • Írások
  • Jogi egypercesek
  • Szerzi jogi platform
  • Segítség
Keresés
  • Írások
  • Jogi egypercesek
  • Szerzi jogi platform
    • Dokumentumok
    • Jogi tanácsadás
    • Áraink
    • Regisztráció
  • Segítség
    • Kapcsolatfelvétel
    • Fizetési tájékoztató
    • Adatvédelmi Irányelvek
    • Általános Szerződési Feltételek
Kövessen minket
Szerzői jog @ 2023 Szerzi UG (haftungsbeschränkt)
Szerzi hírek és blog > Fogyasztóvédelem > A fogyasztóvédelem és fogyasztói jogok átfogó áttekintése
Fogyasztóvédelem

A fogyasztóvédelem és fogyasztói jogok átfogó áttekintése

Czomba Máté
írta: Czomba Máté
Megjelenítve 2025-07-13
11 perc olvasási idő
Megosztás

A fogyasztóvédelem napjainkban a gazdasági élet egyik legfontosabb területe, amely minden polgár mindennapi életét érinti. A digitalizáció és az online kereskedelem térnyerésével a fogyasztói jogok védelme új kihívásokkal szembesül, miközben az európai uniós harmonizáció következtében a jogszabályi környezet folyamatosan fejlődik. A fogyasztóvédelmi szabályozás alapvető célja az erőviszonyok kiegyensúlyozása a vállalkozások és a fogyasztók között, hiszen az utóbbiak általában kevesebb információval rendelkeznek és gyengébb tárgyalási pozícióban vannak.

Tartalom
Jogszabályi háttér és intézményrendszerEurópai uniós harmonizációFogyasztói szerződések jellemzőiTájékoztatási kötelezettségekSzavatosság és jótállás rendszereSzavatossági jogokJótállási szabályokTisztességtelen szerződési feltételekGyakori tisztességtelen feltételekJogorvoslati lehetőségekBékéltető testületi eljárásHatósági eljárásKépviseleti keresetDigitális kereskedelmi kihívásokFogyasztói jogokGyakorlati tanácsok és összegzésJogi tanácsadás a Szerzin keresztül

Jogszabályi háttér és intézményrendszer

A magyar fogyasztóvédelmi jogrendszer több szinten épül fel, amelynek alapját az 1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről (Fgytv.) képezi. Ez a jogszabály már közel három évtizede biztosítja a fogyasztói érdekek védelmét, különös tekintettel a biztonságos áruhoz és szolgáltatáshoz való jogra, a vagyoni érdekek védelmére, valamint a megfelelő tájékoztatáshoz való jogra.

A Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. törvény) VI. könyve tartalmazza a fogyasztóvédelmi szabályokat. Az új Ptk. egyértelműen meghatározza a fogyasztó fogalmát: olyan természetes személy, aki szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül jár el.

A mikro-, kis- és közepes vállalkozások egy törvénymódosítás következtében magánszemélyek mintájára fogyasztónak fognak minősülni, de csak korlátozott módon. Ez alatt a kellékszavatosság, termékszavatosság és jogszavatosság tárgyköreit kell érteni. Amikor egy KKV nem a saját üzleti tevékenységi körében jár el (pl. egy ingatlanközvetítő ügyvédi szoftvert vásárol), akkor a fogyasztókra vonatkozó kedvező szabályok illetik meg. [e-ingatlanugyvedek.hu]

Az intézményrendszer élén 2025 januárjától a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) áll, amely egyesítette a korábbi széttagolt fogyasztóvédelmi feladatokat. Az NKFH célja az egységes jogalkalmazás biztosítása, a belkereskedelem fejlesztése és a társadalmi elvárásoknak való megfelelés. [nfkh.gov.hu, szabkam.hu]

Jogi tanácsadás
Igényeljen Online jogi tanácsadást
Kipróbálom

Európai uniós harmonizáció

Az EU fogyasztóvédelmi jogalkotásának meghatározó eleme a fogyasztók jogairól szóló 2011/83/EU irányelv, amely harmonizálta a tagállamok fogyasztóvédelmi szabályait. Az irányelv különösen fontos újítása az elállási jog 14 napra történő egységesítése, valamint a tájékoztatási kötelezettségek szigorítása. Ez az elállási jog azonban az említett vállalkozások körét nem foglalja magába. [eur-lex.europa.eu, magyarefk.hu]

Fogyasztói szerződések jellemzői

A fogyasztó és vállalkozás közötti jogviszony szabályai fogyasztói szerződés fogalma alatt minden olyan szerződést értünk, amely fogyasztó és vállalkozás között jön létre. A fogyasztó hátrányára többnyire nem, csupán nagyon kivételesen és szűk körben lehetséges eltérni a jogszabályi rendelkezésektől. [debrecenijogimuhely.hu]

A fogyasztói szerződésekben különös jelentősége van az elállási jognak, amely a távollévők között megkötött szerződések esetén 14 napos határidővel gyakorolható. Az elállási jog gyakorlása nem igényel indokolást, viszont a fogyasztó köteles a terméket eredeti állapotában visszaszolgáltatni. Például ha az interneten ruhát vagy elektronikai eszközt magánszemélyként vásárolunk, úgy 14 napon belül visszaküldhetjük a terméket, amiért a vételárat visszakapjuk. Fontos, hogy mégha a kiszállítási költségmentes volt, a visszaszállíttatás ilyenkor már fizetős. [fome.hu]

Gyakorlati példa: Egy fogyasztó online rendel egy 120.000 forintos mosógépet. A termék kiszállítása után 10 nappal dönt úgy, hogy mégsem felel meg az elvárásainak. Ebben az esetben jogosult az elállási jog gyakorlására, és a kereskedő köteles visszatéríteni a vételárat.

Tájékoztatási kötelezettségek

A vállalkozások kötelesek a fogyasztókat megfelelően tájékoztatni a termékek és szolgáltatások lényeges tulajdonságairól. A tájékoztatásnak egyértelműnek, érthetőnek és közérthető módon megfogalmazottnak kell lennie [europa.eu]

Az online kereskedelemben fokozott tájékoztatási kötelezettségek állnak fenn, amelynek megsértése súlyos szankciókkal járhat. A 2024-től hatályos új szankciós rendszer értelmében a fogyasztóvédelmi bírságok összege jelentősen emelkedett: kis- és középvállalkozások esetében 100.000-2.000.000 forint között mozog. [virtualjog.hu]

Szavatosság és jótállás rendszere

Szavatossági jogok

A fogyasztókat minimum 2 éves szavatossági jog illeti meg minden új termék esetében, amely a termék átvételével kezdődik. Az első évben fordított bizonyítási teher érvényesül, vagyis a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy a hiba nem volt jelen már az átvételkor. [tudatosvasarlo.hu]

A szavatossági igények hierarchiája szerint a fogyasztó először kijavítást vagy kicserélést kérhet, majd ezek lehetetlensége vagy aránytalan költsége esetén árleszállításra vagy a szerződés felbontására jogosult.

Jótállási szabályok

A 2021-től bevezetett sávos jótállási rendszer értelmében:

  • 10.000-250.000 forint közötti termékekre minimum 2 év;
  • 250.000 forint feletti termékekre minimum 3 év jótállás kötelező.

Gyakorlati példa: Egy 280.000 forintos hűtőszekrény esetében a kereskedő minimum 3 év jótállást köteles vállalni. Ha a kompresszor 8 hónap után elromlik, és a javítás elhúzódik, a fogyasztó jogosult a készülék azonnali cseréjére vagy a vételár visszatérítésére.

Tisztességtelen szerződési feltételek

A szerződési feltételek tisztességtelenségének megítélésénél a jóhiszeműség és a jogok-kötelezettségek kiegyensúlyozottságának elvét kell figyelembe venni. A tisztességtelen feltételek nem jelentenek kötelezettséget a fogyasztóra nézve, és érvénytelennek minősülnek.

A Bíróság gyakorlata szerint nem tekinthető tisztességtelennek az olyan feltétel, amely nemzeti jogszabály rendelkezéseit tükrözi, feltéve, hogy a jogalkotó egyensúlyt teremtett a szerződő felek jogai és kötelezettségei között [curia.europa.eu]

Gyakori tisztességtelen feltételek

A leggyakoribb tisztességtelen szerződési feltételek közé tartoznak azok, amelyek:

  • Kizárják vagy korlátozzák a kereskedő felelősségét;
  • Aránytalan előnyöket biztosítanak a kereskedő számára;
  • Egyoldalúan módosítási jogot biztosítanak a kereskedőnek;
  • Túlzott késedelmi kamatot vagy költségeket írnak elő. [europa.eu]
Jogi tanácsadás
Igényeljen Online jogi tanácsadást
Kipróbálom

Jogorvoslati lehetőségek

Békéltető testületi eljárás

A békéltető testületek a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő független testületek, amelyek bírósági eljárás nélkül kísérlik meg rendezni a fogyasztói jogvitákat. Az eljárás ingyenes és gyors, és elsődlegesen egyezség létrehozatalára törekszik. A békéltető testületi eljárás feltétele, hogy a fogyasztó előzetesen megkísérelje közvetlenül rendezni a vitát a vállalkozással. A vállalkozásnak együttműködési kötelezettsége van, amelynek megsértése fogyasztóvédelmi bírságot von maga után [kfh.gov.hu, magyarefk.hu]

Gyakorlati példa: Egy fogyasztó hibás mobiltelefont vásárol, de a kereskedő megtagadja a csere kérését. A közvetlen egyeztetés sikertelen volta után a fogyasztó békéltető testülethez fordulhat, ahol ingyenesen és gyorsan rendezhetik a vitát.

Hatósági eljárás

Az NKFH és a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi hatóságként járnak el a jogsértések esetén. A hatóságok széles körű szankcionálási jogkörrel rendelkeznek, beleértve a jogsértő állapot megszüntetését, a forgalmazás megtiltását, valamint pénzbírság kiszabását.

A 2024-től hatályos új szankciós rendszer jelentősen emelte a bírságok összegét. Ismételt jogsértés esetén a bírság akár 4 millió forintig, nagyobb cégeknél pedig 3 milliárd forintig terjedhet. [virtualjog.hu, shoprenter.hu]

Képviseleti kereset

A fogyasztók széles körét érintő jogsértések esetén az ügyészség képviseleti keresetet indíthat. Ez különösen hatékony eszköz a tisztességtelen általános szerződési feltételek elleni fellépésben.

A Legfelsőbb Bíróság gyakorlata szerint nem annak van jelentősége, hogy hányan éltek kifogással a jogsértés ellen, hanem annak, hogy a tevékenység a fogyasztók milyen körét érinti. [ugyeszeklapja.hu]

Digitális kereskedelmi kihívások

Az online kereskedelem térnyerésével új kihívások jelentkeztek a fogyasztóvédelemben. Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások esetében fokozott ellenőrzés és szigorúbb szankciók kerültek bevezetésre. [virtualjog.hu, shoprenter.hu]

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni küzdelem során különös figyelmet kapnak a megtévesztő és agresszív kereskedelmi módszerek. Ide tartoznak például a csalogató reklámok, a nyomásgyakorlás, valamint a fogyasztók tudatos félrevezetése.

Fogyasztói jogok

A kellékszavatosság lényege, hogy a fogyasztó védelemben részesül hibás teljesítés esetén: ha a vásárlást követő hat hónapon belül hibát észlel, azt vélelmezni kell, hogy a hiba már a teljesítéskor is fennállt. Ilyenkor a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt hibát késedelem nélkül közöltnek kell tekinteni, vagyis a fogyasztó nem esik el jogaitól, ha időben jelzi a problémát.

A kellékszavatossági igény érvényesítésére a teljesítés időpontjától számítva két év áll rendelkezésre, ami jelentős hosszabbítás a korábbi egy évhez képest. Fontos szabály, hogy a kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezésektől a fogyasztó hátrányára szerződésben eltérni nem lehet; az ilyen kikötések semmisek. Emellett a fogyasztó nem jogosult a hibát önállóan kijavítani vagy mással kijavíttatni a kötelezett költségére, ha ingó dologról, digitális tartalomról vagy digitális szolgáltatásról van szó. [erthetojog.hu]

A termékszavatosság körében a gyártó felelőssége áll a középpontban: a fogyasztó követelheti a hibás termék kijavítását vagy kicserélését, ha az nem felel meg a forgalomba hozatalakor érvényes minőségi követelményeknek vagy a gyártó által adott leírásnak. A hibát a felfedezéstől számított két hónapon belül kell bejelenteni a gyártónak, és ez a közlés késedelem nélkül közöltnek minősül. [fogyasztovedelem.hu]

A jótállás esetén a bizonyítási teher megfordul: ilyenkor a vállalkozónak vagy eladónak kell bizonyítania, hogy a teljesítés nem volt hibás, tehát a fogyasztó helyzete még kedvezőbb. Ezek a szabályok összességében azt szolgálják, hogy a fogyasztók jogai a hibás teljesítések esetén hatékonyan érvényesülhessenek, és a jogérvényesítés ne ütközzön indokolatlan akadályokba.

Gyakorlati tanácsok és összegzés

A fogyasztóvédelem hatékony érvényesítése érdekében a következő gyakorlati tanácsokat érdemes megfogadni:

Fogyasztók számára:

  • Vásárlás előtt mindig olvassák el figyelmesen az általános szerződési feltételeket;
  • Őrizzék meg a számlákat és garancialeveket;
  • Probléma esetén először próbálják meg közvetlenül rendezni a vitát;
  • Ismerjék meg jogaikat, különösen az elállási jog és szavatossági igények tekintetében.

Vállalkozások számára:

  • Biztosítsák a megfelelő tájékoztatást a fogyasztók felé;
  • Kerüljék a tisztességtelen szerződési feltételek alkalmazását;
  • Működjenek együtt a békéltető testületi eljárásokban;
  • Tartsák be a jótállási és szavatossági kötelezettségeket.

A fogyasztóvédelem jogterülete dinamikusan fejlődik, és a jogalkalmazóknak folyamatosan követniük kell az új jogszabályokat és bírósági gyakorlatot. Az NKFH megalakulása új korszakot nyithat a magyar fogyasztóvédelemben, amely reményeink szerint hatékonyabb védelmet biztosít a fogyasztók számára, miközben támogatja a tisztességes piaci versenyt.

A fogyasztói jogok érvényesítése nem csupán jogi kérdés, hanem a gazdasági bizalom és a piaci stabilitás alapvető feltétele. A megfelelő jogalkalmazás és a hatékony jogorvoslati mechanizmusok révén olyan környezet alakítható ki, amelyben mind a fogyasztók, mind a vállalkozások érdekeit megfelelően védik a jogszabályok.

Jogi tanácsadás
Igényeljen Online jogi tanácsadást
Kipróbálom

Jogi tanácsadás a Szerzin keresztül

Amennyiben úgy érzi segítségre lenne egy ügyvédtől a felmerült kérdésekben vagy bizonytalan a jogi lehetőségeiben, úgy érdemes szakértői segítségért fordulni. Kérdése esetén pedig forduljon bizalommal a Szerzi platformon regisztrált ügyvédek egyikéhez online jogi tanácsadás keretében, aki készséggel áll majd rendelkezésére.

CÍMKÉK:fogyasztófogyasztóvédelemonline jogi tanácsadásonline ügyvéd
Ossza Meg A Cikket
Facebook Hivatkozás másolása Nyomtatás
Előző Cikk Társasági jog és fizetésképtelenségi eljárások - Jogi kategória magyarázata Társasági jog és fizetésképtelenségi eljárások – Jogi kategória magyarázata
Következő Cikk Ügyvédkereső: 5 lényeges tudnivaló a tökéletes ügyvéd kiválasztásához Ügyvédkereső: 5 lényeges tudnivaló a tökéletes ügyvéd kiválasztásához
FacebookTetszik
XKövetés
Legnépszerűbb írásaink
Ügyvédkereső: 5 lényeges tudnivaló a tökéletes ügyvéd kiválasztásához
Ügyvédkereső
Ügyvédkereső: 5 lényeges tudnivaló a tökéletes ügyvéd kiválasztásához
2025-07-14
Online vásárlás -fogyasztóvédelem
Fogyasztóvédelem
A fogyasztóvédelem és fogyasztói jogok átfogó áttekintése
2025-07-13
Társasági jog és fizetésképtelenségi eljárások - Jogi kategória magyarázata
Társasági jog
Társasági jog és fizetésképtelenségi eljárások – Jogi kategória magyarázata
2025-07-13
Ügyvédkereső - ügyvédek
ÜgyvédkeresőÜgyvédek
Ügyvédkereső – hogy megfelelő ügyvédet találjon
2025-07-11
A munkaviszony megszüntetése történhet a munkaszerződés közös megegyezéssel, felmondással vagy azonnali hatályú felmondással történő megszüntetésével. A munkavállaló és a munkáltató jogait és kötelezettségeit a felmondás szabályai részletesen meghatározzák.
Uncategorized
Munkaviszony megszüntetésének lehetséges esetei
2025-07-06

Talán még tetszene

Nehéz családi pillanatok - válás
Ajándékozási szerződés

Mi történik válás után a szülőktől kapott ajándékkal?

9 perc olvasási idő
Macska lakás, ablérleti szerződés, tulajdonlap
Szerződés generálásSzerződés sablonokSzerződések

Albérleti szerződés: Kérjük le a tulajdoni lapot?

4 perc olvasási idő
Színes ceruzák, jogi kategóriák
Online jogi tanácsadásÜgyvédek

Jogi Kategóriák

2 perc olvasási idő
Diákmunka - megbízási szerződés
Megbízási szerződés

Diákmunka megbízási szerződéssel – egyszerűen

14 perc olvasási idő
Szerzi hírek és blog
Szerzői jog @ 2024 Szerzi UG (haftungsbeschränkt)
A Szerzit az Enliven Systems Kft. üzemelteti (Szolgáltató)
A Szerzi szerzői jogi tulajdonosa a német bejegyzésű Szerzi UG (haftungsbeschränkt). A Szerzi rendszer/weboldal/honlap használatával Ön és a Szolgáltató elfogadja az Általános Szerződési Feltételekben és az Adatvédelmi és Adatbiztonsági Szabályzatban foglaltakat és magára kötelező érvényűnek tekinti.
Enliven Systems Korlátolt Felelősségű Társaság
Közösségi adószám – HU25962295
Cégjegyzékszám – 01-09-430941
Európai egyedi azonosító – HUOCCCSZ.01-09-430941
D&B D-U-N-S – 366670954
LEI azonosító – 9845004CD193AC4B6338
E-mail cím – hello@szerzi.hu

Fedezze fel a Szerzit

  • Regisztráció
  • Funkciók
  • Áraink
  • Ügyvédeknek

Rólunk

  • Szerziről
  • Ügyvédközvetítés
  • Vitarendezés
  • Blog
  • Impresszum

A Szerzi nem minősül jogi szolgáltatásnak vagy közvetített jogi szolgáltatásnak. A Szerzi nem tud felelősséget vállalni semmilyen a Szerzi szolgáltatásaiból fakadó kárért. Javasoljuk, hogy generálható dokumentumokkal kapcsolatban is keresse Szerzin a képzett és ellenőrzött Ügyvédeket jogi tanácsadás céljából.

Segítség

  • Adatvédelmi irányelvek
  • Segítség
  • Fizetési Tájékoztató
  • Visszatérítés
  • Gyakran Ismételt Kérdések
  • Általános Szerződési Feltételek

Szerzi a jogi platform

Jogi tanácsadásra van szüksége vagy intelligens dokumentumszerkesztőre?
Kipróbálom

A Szerzi nem minősül jogi szolgáltatásnak vagy közvetített jogi szolgáltatásnak. A Szerzi nem tud felelősséget vállalni semmilyen a Szerzi szolgáltatásaiból fakadó kárért. Javasoljuk, hogy generálható dokumentumokkal kapcsolatban is keresse Szerzin a képzett és ellenőrzött Ügyvédeket jogi tanácsadás céljából.

Köszöntjük újra!

Lépjen be a fiókjába!

Username or Email Address
Password

Elfelejtette a jelszavát?