Az online vásárlások terjedésével a csalók egyre kifinomultabb trükkökkel vadásznak a gyanútlan áldozatokra. Nem számít, hogy faipari gépekről, tűzifáról vagy épp mobiltelefonokról van szó – a virtuális térben mindenre van példa, hogy becsapják a vásárlókat. Ebben a cikkünkben bemutatjuk, hogyan húztak le egy férfit 12 millió forinttal, és több más valós esetet is az online piactereken történt átverésekkel kapcsolatban, amelyek tanulsága, hogy az elővigyázatosság sosem lehet elég. Olvassa tovább, és derítse ki, hogyan védheti meg magát az online csalások ellen!
Online vásárlások
12 millió forint a süllyesztőbe
2023 augusztusának végén egy férfi kétségbeesve fordult a rendőrséghez, miután rájött, hogy két évvel korábban rendelt faipari gépe soha nem érkezett meg. A gépért még 2021-ben utalt át jelentős összeget, mintegy 12 millió forintot, de az áru azóta sem került a birtokába, az eladó egy idő után nem volt elérhető és az átutalt pénz sem érkezett vissza hozzá. A férfi feljelentésben részletezte, hogy bár a vásárlásról adásvételi szerződést is kötöttek, a szerződésben vállaltaknak az eladó fél nem tett eleget. [police.hu]
A rendőrségi nyomozás azonnal megkezdődött. Az illetékes hatóságok adatgyűjtésbe fogtak, melynek során egy gödöllői férfit sikerült beazonosítani, aki kapcsolatba hozható volt az üggyel. A nyomozók gyorsan kiderítették, hogy a gyanúsított az átutalt összeget egy külföldi bankszámlára irányította, azonban a megrendelt faipari gépet soha nem rendelte meg, hiába folytatott több alkalommal is kommunikációt a sértettel.
A gyanúsított, egy 42 éves férfi, a nyomozók által lefolytatott kikérdezés során a csalás bűntettéről beismerő vallomást tett. A hatóságok további vizsgálatokat folytatnak az ügy kapcsán, hogy minden részletre fényt derítsenek.
Volt, nincs tűzifa
A digitális piactereken történő csalások sajnos egyre gyakoribbak. Egy 39 éves rábaközi férfi szeretett volna tűzifát vásárolni az egyik legismertebb közösségi oldal online piacterén. A vásárlás előtt egyeztetett az eladóval, és biztosítva érezte magát, amikor elutalta a megbeszélt összeget, 220 ezer forintot. Azonban az átutalást követően a hirdető nemcsak, hogy nem küldte el a terméket, de le is tiltotta a férfit az oldalon, és teljesen elérhetetlenné vált a vevő számára. Az áldozat így nemcsak a pénzét, de a tűzifát is elvesztette, miközben a csaló nyomtalanul eltűnt. [police.hu]
Fontos az elővigyázatosság az online adásvételek során, hiszen a csalók egyre kifinomultabb módszerekkel dolgoznak, hogy becsapják gyanútlan áldozataikat.
Az ismeretlen személyektől online piactereken vásárolt termékek adásvételével kapcsolatban egyre gyakoribb csalási módszer, hogy a meghirdetett termékek az előleg vagy a teljes vételár elutalása után nem érkeznek meg a vevőhöz.
- Csak biztonságos, ismert és nagyon jó értékelésű webáruházakból vagy eladóktól vásároljanak!
- Mindig legyenek óvatosak, inkább a személyes átvételt válasszák, főleg, ha drágább áruról van szó!
Olcsón megúszta, tévedett…
2023 februárjában egy vásárló úgy gondolta, hogy jó üzletet kötött, amikor egy internetes piactéren mobiltelefonokat szeretett volna vásárolni. Az adásvételi szerződés kölcsönös alkudozás eredményeként egy női profillal rendelkező ismeretlennel folytatott csevegés során jött létre. Ennek következtében a vásárló végül elutalt 112 ezer forintot egy megadott cég számlájára. A megvásárolt telefonok azonban soha nem érkeztek meg, és az utalás után a hirdető hirtelen elérhetetlenné vált, sem a termék, sem a pénz nem került vissza. [police.hu]
A rendőrség az ügyben azonnal nyomozást indított, amely során az adatgyűjtés egy miskolci férfira terelte a gyanút. Még a nyomozás elején a kikérdezés során a férfi tagadta, hogy bármilyen kapcsolatban állna az online csalások bármelyikével, de a nyomozás későbbi részében a nyomozó hatóság által felderített és összegyűjtött bizonyítékok alapján kiderült, hogy nemcsak egy esetről volt szó, hanem összesen 66 rendbeli csalásban volt érintett a férfi.
A gyanúsított véső soron beismerő vallomást tett a hatóság előtt. Ahogy kiderült, saját nevére több bankszámlát is nyitott annak érdekében, hogy a csalásokból származó pénzeket fogadhassa és szétválogassa, azonban nem járt sikerrel. Különféle módokon próbálta meg láthatatlanná tenni a pénzeket, hogy azok ne legyenek hozzá köthetőek. Próbálkozott például az ismerőseivel, akiktől szívességként kérte, hogy számlaszámaikat felhasználhassa, bár velük nem osztotta meg, hogy pontosan milyen pénzek landolására használná, azaz a bűncselekményekhez.
A férfi tehát 2022 októbere és 2023 májusa között aktívan hirdetett különböző megtévesztő termékeket az interneten, főként mobiltelefonokat, de népszerűek voltak a medencék, elektromos kisautók, babakocsik, kerékpárok, parfümök, plüssjátékok és gyermekmotorok is a kínálatában. A hirdetések alapján a férfi gyakran kedvező árat kínált, ami természetesen vonzotta a gyanútlan vásárlókat, akik végül semmit sem kaptak a pénzükért. A csalássorozattal feltehetően több, mint kétmillió forintos kárt okozott az áldozatainak.
Banki utalások
Hitel ajánlat egy rendőrtől
A napokban egy Sopron közelében élő, 62 éves hölgy egy számára ismeretlen telefonszámról hívást kapott, amely egy sor tragikus esemény kezdetét jelentette. A vonal másik végén magát magát banki ügyintézőnek kiadó nő kereste, azzal a figyelmeztető és riasztó történettel, hogy a hölgy folyószámláján lévő pénz veszélyben van, ezért sürgősen intézkednie kell annak érdekében, hogy megvédje folyószámlán tartott megtakarításait. [police.hu]
Még ugyanazon a napon egy másik telefonhívás is érkezett. Ebben az esetben egy másik személy, egy akcentussal beszélő nő mutatkozott be, aki rendőrségi menedzserként vette fel vele a kapcsolatot és felajánlotta, hogy segít biztonságba helyezni a pénzt. A csaló azt tanácsolta az idős áldozatnak, hogy a megtakarításait egy másik, úgynevezett „védett számlára” utalja át.
Az idős hölgy, bízott abban, amit a magát rendőrség tagjának kiadó személy a telefonban mondott, hogy valóban a rendőrség segít neki, ezért követte az utasításokat. A csaló részletesen elmagyarázta és utasításokat adott, hogyan lépjen be a netbankjába, majd rábeszélte arra, hogy 1,3 millió forintot utaljon el az említett “védett” számlára.
A következő napon ismét felkeresték telefonon az idős hölgyet, és kapva az alkalmon, a csaló továbbgondolta az ötletet. Meggyőzte az idős hölgyet, hogy vegyen fel hitelt annak érdekében, hogy további összegeket is biztonságba helyezhessen. Megfogadva a tanácsot, az idős hölgy a közel 6 millió forintnyi kölcsönt felvette, amit aztán a csalók irányítása alatt két különböző “védett” számlára utalt át, abban a hiszemben, hogy így megvédi a pénzét.
A következő napon derült fény a szomorú igazságra, amikor a hölgy bankja megkereste őt, hogy szokatlanul nagy összegű tranzakciókat észleltek a számláján. Ekkor, a bank ügyintézőjének elmondva a történteket vált világossá számára, hogy becsapták: hiszékenysége miatt több mint 6 millió forintját vesztette el.
A túlságosan segítőkész “banki ügyintéző”
Egy 69 éves Pápa környéki nyugdíjast számára egy teljesen átlagos napon semmit sem sejtve egy magát banki ügyintézőnek kiadó nő hívta fel. Nem gondolta, hogy ez a hívás egy rémálommá teszi az életét. Az ismeretlen a telefonban aggasztó hírekkel állt elő, ami szerint a nyugdíjas folyószámláján gyanúsan nagy értékű tranzakciókat észleltek. Erről pedig arra következtet a “bank”, hogy ezek a tranzakciók komoly veszélyt jelenthetnek a megtakarításaira. [police.hu]
Az idős hölgy természetesen meglepődött, hiszen semmilyen kapcsolatban nem állt a szóban forgó tranzakciókkal, így azonnal kijelentette, hogy ő nem kezdeményezett semmilyen utalást. A szinte már túlságosan „segítőkész” ügyintéző ekkor arra kérte, hogy azonnal kövesse az utasításait, hogy megelőzzék a további károkat és megvédjék a számláján lévő megtakarításokat.
Az informatikában teljesen járatlan idős hölgy természetesen megrémülve és féltve a vagyonát követte vakon a “banki ügyintéző” utasításait a telefonon keresztül és azokat mindenféle fenntartás nélkül teljesítette. Az események során elmondása szerint olyan technikai folyamatokat követett, amelyek számára teljességgel érthetetlenek voltak. A hívás közben azonban az “ügyintéző” biztosította róla, hogy sikeresen elhárították a veszélyt.
Ezt követően a hívás befejeztével azonban a nyugdíjas már nem tudott belépni a netbanki felületére. Nyugtalanul, gyanakodva indult el számlavezető bankjába, hogy tisztázza a kialakult helyzetet és a történteket. A bankban azonban számunkra nem meglepő módon sokkoló hírt kapott, ami szerint a számlájáról két ismeretlen bankszámlájára összesen 8 millió forintot utaltak át. Az idős hölgy azonnal a rendőrséghez fordult, és feljelentést tett, remélve, hogy igazságot szolgáltatnak, és visszaszerezheti elveszített pénzét.
Hozzátartóznak adják ki magukat
“Szia Anya, megváltozott a telefonszámom…”
Egy 71 éves balatonalmádi nő egy pillanatra sem gondolta, hogy csalás áldozata lehet, amikor egy üzenetet kapott WhatsAppon. Az üzenet a külföldön élő lányától származott, aki úgy fogalmazott “Szia Anya, megváltozott a telefonszámom, mostantól ez az új.”
Az üzenet alapján az idős hölgyben fel sem merült bármiféle gyanú vagy fenntartás, hiszen előfordul, hogy megváltozik az emberek telefonszáma. Továbbá nyilván ügyel majd rá az anyuka, hogy a külföldön élő gyermekével tudjon beszélgetni és, ha a „lánya” arról tájékoztatta, hogy megváltozott a telefonszáma, akkor ezentúl ezen a számon érheti el őt. Az idős hölgy ezt követően gondolkodás nélkül váltott néhány rövid üzenetet „lányával,” így semmi gyanúsat nem észlelt. [police.hu]
Nem sokkal később a beszélgetés (számunkra várható módon) a pénzügyekre terelődött. A „lánya” azt írta, hogy telefonja elromlott, és sürgősen szüksége van pénzre annak megjavításához. Egy gyors kölcsönt kért édesanyjától, mintegy 1200 eurónyi értékben, amit az idős nő azonnal át is utalt a “lánya” által megadott számlaszámra, ezzel is segítve a gyermekét.
A vészharangok sajnos csak későn szólaltak meg, miután a pénzt elküldte. Ekkor a nő felhívta vejét, hogy tájékoztassa őt a történtekről, és ekkor szembesült az igazsággal, azaz a lánya telefonszáma valójában nem változott meg. Az idős asszony ekkor döbbent rá, hogy a csalók csapdájába esett, és a gyermekével való jó és bizalmas viszonyát kihasználva megtévesztették. Sajnos ez gyakrabban előfordul, mint gondolnánk!
Ez az eset jól mutatja, hogy a modern technológiát használó csalók mennyire ravaszul élnek vissza az emberi kapcsolatokkal, és milyen könnyen eshet áldozatul bárki, aki nem elég elővigyázatos az online kommunikáció során. Ráadásul ezek a csalók tisztában voltak az anya és gyermeke kapcsolatával, a ténnyel, hogy a nő gyermeke külföldön él és azzal is, hogy hogyan kommunikálnak egymással.
Az adataink védelme tehát ezért fontos, mert a csalók ezt könnyen kihasználva profil tudnak alkotni rólunk a legapróbb információkból, amely alapján a legvédtelenebb pozícióból is képesek kárt okozni az ember számára.
Kamu befektetési lehetőségek
Ezrekből milliókat könnyedén
Egy Vas vármegyei férfit szintén egy addig számára ismeretlen telefonáló kereste meg azzal a hírrel, hogy van egy korábbi befektetése, amelyet a “fiókban” felejtettek, senki nem is emlékezett rá, de hirtelen előkerült és csodák csodájára jelentős nyereséget hozott. A telefonáló szerint csupán néhány ezer forint volt befektetve, azonban mára több tízmillió forintos haszonná nőtte ki magát, amit azonnal ki is tud venni, ha szeretné. [police.hu]
A férfi persze kapva kapott az alkalmon és rendelkezett róla, hogy kivenné. Ezt követően kapott egy e-mailt, amely egy linket tartalmazott. A telefonáló arra kérte, hogy kattintson rá a linkre, amivel letölt majd és telepít két programot, amelyek segítségével az ismeretlen személy hozzáférést szerzett a férfi számítógépéhez és belépett annak netbankjába. Ezt követően még érdekesebbre fordult a beszélgetés, ami valljuk be az emberek nagy részének már így is feltűnően gyanús.
Tehát ezt követően az „ügyintéző” közölte vele, hogy a férfi jövedelme túl alacsony ahhoz, hogy ilyen hatalmas bevételt vegyen ki anélkül, hogy az feltűnést keltene. Ezután azt javasolta, hogy vegyen fel egy hitelt a bankjától, amely így fedezni tudja a „nyereséget”. Tehát egy pénzügyi tanácsadó azt javasolja, hogy az adóhatóság figyelmét megkerülve, majd ő tud mondani egy “okos” megoldást?! Nehezen hihető..
A férfi, akiben nem merült fel gyanú, mégis elhitte és követte a tanácsokat. A telefonban hallható hang természetesen végtelenül türelmes és segítőkész volt a letöltött programokkal és az áldozat által megadott SMS-kódokkal, hiszen több mint kétmillió forint hitelt vett fel a férfi nevében. Az csak dobott még egyet a helyzeten, hogy „ügyintézés” során a férfinak le kellett fotóznia a személyi igazolványát és saját magát is, amivel még hitelesebbé tették a tranzakciókat. Tehát még több személyes adatot szolgáltatott ki a csalónak.
Azért, hogy még jobban összezavarja a befektető úriembert, a csaló bevont egy harmadik szereplőt a képletbe. Amint a hitel összegét felvették a férfi bankszámlájáról, az ismeretlen elutalta egy állítólagos „könyvelőhöz”, aki állítólag majd a nyereséget kezelte volna. De persze nem volt mit kezelnie a “bankárnak” csupán elköltenie a frissen felvett hitelt. A csalás áldozata meg egyedül maradt a pácban a törlesztendő hitellel.
A meggazdagodás ígérete sokak fantáziáját mozgatja, de valljuk be ennyire azért nem lehet egyszerű, meg amúgy is, “könnyen jött pénz, könnyen megy”. Tartsunk távolságot a túlságosan kecsegtető ajánlatoktól és azokat tevő emberektől.
Romantikus csalók és pénzéhes csábítók
A pénztárcához a szíven át vezet az út és Szíriából indul
A csaló egy „jóképű, Szíriában békefenntartóként szolgáló katona” szerepében tetszelgett, akiben egy miskolci nő egyre inkább megbízott. Az elkövető márciusban kezdett beszélgetni áldozatával egy közösségi oldalon, és a napi üzenetváltások során szoros, bizalmi kapcsolatot épített ki vele. [police.hu]
A bizalmi kapcsolatot kiépítve a „katona” anyagi segítséget kért a nőtől, arra hivatkozva, hogy külföldön jelentős összeghez továbbá arany ékszerekhez jutott, de ezek postázásához pénzre lenne szüksége. A nő, aki a szerelmes és érzéki férfiban immár teljesen megbízott és beleélte magát a történetbe, hogy milyen nagyszerű párt alkothatnak majd együtt, elkezdett kisebb-nagyobb összegeket átutalni.
Az első néhány utalást újabb és újabb kérések követték, és a nő végül összesen 7,4 millió forintot utalt át a “katona” által megadott különböző ismeretlen számlákra. A szerelem amilyen gyorsan fellobbant úgy hamar ki is aludt ugyanis egy idő után egyre gyanúsabbá vált a nő számára a helyzet, és ráébredt, hogy átverték, ekkor döntött a feljelentés mellett.
Az úgynevezett “romantikus csalók” egyre gyakoribb rendszerességgel cserkészik be áldozataikat. Az online világ arcnélkülisége tökéletes lehetőséget biztosít számukra, hogy hamis profillal, képekkel és kitalált történetekkel elrejtsék valódi szándékaikat, illetve ejtsék csapdába az áldozatokat.
Jellemző az ilyen stílusú csalásokra, hogy hosszú hetekig vagy akár hónapokig építenek bizalmi jellegű a kapcsolatot, amivel fokozatosan mélyítik el az áldozatok bizalmát. Egy idő után a csalók ravaszul és könnyedén manipulálják kiszemeltjeiket, kihasználva az emberi érzelmeket és vágyakat, hogy minél nagyobb pénzösszegeket csaljanak ki.
Annak sosem lesz jó vége, ha ismeretlen személy túlságosan gyorsan kér anyagi segítséget vagy bizarr, irreális történetekkel áll elő. Még akkor sem, ha egy idő után úgy is gondoljuk, hogy megismertük a másikat, esetleg néhány személyes találkozót megejtve próbáljuk hitegetni magunkat a másik személy hitelessége kapcsán.
Online jogi tanácsadás a Szerzivel
Abban az esetben, ha úgy érzi csalás áldozata lett, érdeklődjön jogi lehetőségei kapcsán.Nem biztos a jogaiban egy online vásárlás kapcsán? Ne hagyja magát megtéveszteni! Kérjen szakértői segítséget most! Lépjen velünk kapcsolatba online jogi tanácsadásunkon, és derítse ki, hogyan érvényesítheti jogait egyszerűen és gyorsan. Ne dőljön be a hamis képzeteknek vagy a kecsegtető ajánlatoknak. A csalók ezekre a könnyelmű helyzetekre építik átveréseiket.